اعتراض حزب “آلترناتیو برای آلمان” به طرح ساخت مسجد در تورینگن

0
292

طرح ساخت نخستین مسجد در ایالت تورینگن با مخالفت و اعتراض جدی حزب “آلترناتیو برای آلمان” مواجه شده است. در برنامه این حزب پوپولیستی راستگرا تاکید شده که اسلام به آلمان تعلق ندارد.

قرار است در شهر تورینگن در شمال آلمان، نخستین مسجد برای مسلمانان ساخته شود. احداث این مسجد طرح تشکلی به نام “جماعت اسلامی احمدیه” است، اما حزب آلترناتیو برای آلمان (AFD) پیشاهنگ اعتراض برای ممانعت از انجام چنین طرحی شده است.

اشتفان مولر، دبیر پارلمانی فراکسیون این حزب در مجلس ایالتی تورینگن می‌گوید مناسک دینی مسلمانان نباید الزاما در مسجدی با گنبد و مناره انجام شود: «ساختن چنین محلی باید به بحث گذاشته شود.»

این حزب پوپولیست و دست‌راستی می‌خواهد روز چهارشنبه (۱۸ مه/۲۹ اردیبهشت) تظاهراتی در تورینگن برگزار کند و با موضع‌گیری در مجلس ایالتی، طرح ساخت و ساز یک مسجد در تورینگن را به چالش بکشد. انتظار می‌رود در تظاهرات چهارشنبه، نمایندگان جنبش اسلامی- ضدخارجی پگیدا نیز شرکت کنند.

اشتفان مولر می‌‌گوید حزب آلترناتیو برای آلمان طرحی دارد تا مستقیما با سکنه تورینگن در باره ساخت مسجد گفت‌وگو کند. او هدف چنین اقدامی را، پیشگیری از ساخت مسجد با همکاری مدنی خود مردم عنوان کرده است.

“پروژه تصرف آلمان”

روزنامه «زود دویچه» از قول بیورن هوکه، رئیس فراکسیون “آلترناتیو برای آلمان” در تورینگن می‌نویسد که برنامه ساخت مسجد در این شهر “بخشی از پروژه بلند مدت دست‌اندازی به یک سرزمین” است.

این در حالی است که هنوز کلنگ ساخت این مسجد زمین زده نشده و انجمن «احمدیه” تنها درخواست احداث آن را ارائه داده است. آن گونه که روزنامه “تورینگن آلگماینه” گزارش داده، این انجمن در ایالت یاد شده حدود ۷۰ عضو دارد و عبادت و مناسک مذهبی را همانند مسلمانان شهرهای مجاور، در خانه‌ها یا ساختمان‌هایی انجام می‌دهد که قبلا اداره یا دفتر کار بوده‌اند و گنبد و گلدسته ندارند.

جماعت اسلامی احمدیه (AMJ) در قرن نوزدهم میلادی از سوی جنبش اسلامی هند پایه‌گذاری شده و گفته می‌شود که در سراسر جهان حدود یک میلیون نفر عضو دارد.

جماعت احمدیه در آلمان تشکلی قانونی شناخته می‌شود و کلیسا نیز آن را به رسمیت می‌شناسد. آنها می‌توانند به طور مثال در مدارس ابتدایی تعلیمات دینی تدریس کنند و از اعضای خود نیز مالیات (خمس و زکات) بگیرند.

“اسلام در آلمان جایی ندارد”

حزب آلترناتیو برای آلمان، در کنگره خود که دو هفته پیش برگزار شد، جمله “اسلام در آلمان جایی ندارد” را به عنوان شعار اصلی خود وارد برنامه این حزب کرد. برگزاری این کنگره در شهر اشتوتگارت، با تظاهرات گروه‌های چپ‌گرا و درگیری بین مخالفان و موافقان این حزب دست راستی همراه بود.

این حزب خواهان اتخاذ تدابیری علیه ورود مهاجران به آلمان است و در سند سیاسی کنگره‌اش نیز بر ضرورت جلوگیری از روبنده، پخش اذان، ساخت مناره و گنبد و نمازخانه و مسجد تاکید شده است.

حزب عوام‌گرای “آلترناتیو برای آلمان” در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده اما ظرف مدت کمی موفق شد در هشت ایالت آلمان نمایندگان خود را به پارلمان‌های محلی وارد کند. تنها در ایالت زاکسن‌آنهالت این حزب به بیش از ۲۴ درصد آرا دست یافت که پس از حزب دموکرات‌مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دومین حزب قوی این ایالت به‌شمار می‌رود.

این حزب در ایالت بادن‌وورتمبرگ بیش از ۱۵ درصد و در ایالت رایلندفالتس نزدیک به ۱۳ درصد رای آورده است و تلاش می‌کند در انتخابات پارلمانی این کشور در سال ۲۰۱۷ وارد مجلس فدرال آلمان شود.

به گزارش دویچه وله؛ در نظرسنجی‌های سراسری آلمان ۲۰ درصد مردم از این حزب و اهدافش حمایت می‌کنند. در ایالت‌های شرقی آلمان میزان حمایت از آن حتی بیشتر از ۲۰ درصد است. دولت آلمان تاکید دارد که تضمین آزادی ‌دین مندرج در قانون اساسی این کشور، هم‌چنان معتبر است.