اعاده دادرسی رد شد: گزارش‌های دانشگاه، مبنای حکم زندان و شلاق برای پریسا رفیعی

0
200

یک منبع آگاه از پرونده و وضعیت پریسا رفیعی، دانشجویی که در جریان اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ بازداشت و به هفت سال زندان محکوم شد گفت که این فعال صنفی دانشجویی توسط سپاه بازداشت شده بود اما در جای جای کیفرخواست به گزارش وزارت اطلاعات و حراست دانشگاه استناد شده و حکم بر مبنای همین گزارش‌ها صادر شده است.

این منبع آگاه گفت: «دانشگاه مدعی پیگیری وضعیت پریسا و دیگر دانشجویان بازداشتی بود و چندین بار رئیس  و معاون فرهنگی دانشگاه مصاحبه کردند و گفتند که پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشت شده هستیم ولی خودشان علیه پریسا گزارش داده بودند و در کیفرخواست اینقدر این گزارش‌ها پررنگ بوده که حکم هم بر همین مبنا صادر شده است.»

پریسا رفیعی، ۲۱ ساله است و در رشته عکاسی دانشگاه تهران تحصیل می‌کند. او فعال صنفی-دانشجویی و دانشجوی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که روز ششم اسفند توسط ماموران وزارت اطلاعات روبروی دانشگاه تهران بازداشت و سپس به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

روز شنبه، ۱۶ نوامبر خانواده پریسا رفیعی از رد درخواست اعاده دادرسی در پرونده او خبر دادند و مادر او در توییتر شخصی اش نوشت که «دیوان عالی کشور اعاده دادرسی دخترم پریسا رفیعی را نپذیرفت و حکم ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق رو تایید کرد.»

منبع آگاه گفت که “۲۳ روز اول بازداشت پریسا در اوین زندانی نبود و با گذشت این مدت نه خود او و نه خانواده‌اش نمی‌دانند که او کجا نگهداری می‌شد. خانواده که پیگیری می‌کرد گفته بودند که اتهامش تبلیغ علیه نظام گفتند و بابت این تفهیم اتهام شده بود. هشتمین روز بازداشت که پدرش برای پیگیری به دادسرا رفته بود گفته بودند دختر شما همکاری نمی‌کند و اگر همکاری نکند ما هم او را از حقوق قانونی‌اش محروم می‌کنیم. دقیقا همان روز پریسا را برده و اتهام اجتماع و تبانی به پرونده‌اش اضافه و مجددا تفهیم اتهام کرده بودند و ۵ سال زندان از حکم پریسا مربوط به همین اتهام است.  یعنی حکم ۷ سال حبس تعزیری داده‌اند که ۵ سال برای اتهام اجتماع و تبانی است و اخلال در نظم عمومی یک سال و یک سال هم تبلیغ علیه نظام. البته دو سال ممنوع الخروجی و دو سال محرومیت از فعالیت اجتماعی و ۷۴ ضربه شلاق هم داده‌اند.

این منبع آگاه از محرومیت پریسا رفیعی از دادگاه تجدیدنظر خبر داده و گفت: «گفته بودند که در تیر ماه دادگاه تجدیدنظر برگزار می‌شود و احضاریه هم دست خانواده رسیده بود. اما وقتی خانواده پریسا مراجعه کردند گفتند که دادگاه تجدیدنظر تشکیل نمی‌شود و با استیذان رئیس قوه قضائیه، نیازی به برگزاری جلسات دادگاه تجدیدنظر نیست و حکم به صورت غیابی برگزار می‌شود. شهریور ماه حکم تجدیدنظر صادر شد که عینا تایید حکم دادگاه بدوی بود. درخواست اعاده دادرسی از سوی وکیل و خانواده پیگیری شد که این درخواست هم رد شد.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این منبع درباره مستندات پرونده پریسا رفیعی که مبنای صدور حکم زندان، شلاق و محرومیت برای او شده گفت: «پریسا فعال صنفی دانشگاه بود و همه فعالیت‌هایش در چارچوب دانشگاه و شورای صنفی دانشگاه بود اما در کیفرخواست اش همه اینها جرم تلقی شده. بارها در کیفرخواست اشاره شده به تجمع‌های صنفی مثلا تجمع اعتراض به ساعت ورود و خروج خوابگاه دختران، تجمع اعتراض به شهریه، تجمع درباره سرویس دانشگاه یعنی تمام مواردی که در کیفرخواست آمده همه تجمع‌های صنفی و داخل دانشگاه بوده است. هرچند که حتی اگر این تجمع ها خارج از دانشگاه هم می‌بود جرم نبود. گذشته از این با اینکه سپاه بازداشت کرده جای جای کیفرخواست به گزارش وزارت اطلاعات و حراست دانشگاه استناد شده بود. زمانی که پریسا بازداشت شد، خانواده پیگیری می‌کرد و دانشگاه می‌گفت که ما پی‌گیری می‌کنیم چندین بار رئیس ومعاون فرهنگی دانشگاه مصاحبه کردند و گفتند که پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشت شده هستیم ولی خودشان گزارش علیه پریسا داده بودند و داخل کیفرخواست اینقدر این گزارش‌ها پررنگ بوده که حکم بر مبنای آنها صادر شده. خود پریسا هم می‌گفت که در دوران بازداشت به گزارش‌های حراست دانشگاه خیلی اتکا می‌کردند و در بازجویی ها مدام می گفتند که حراست این را گفته حراست این را خواسته.K