اظهارات ضد و نقیض مقامات جمهوری اسلامی در خصوص جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی

0
201

اظهارات ضد و نقیض مقامات ارشد سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی در خصوص جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی همچنان ادامه دارد و با وجود آنکه روز گذشته حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی به خبرگزاری تسنیم گفته بود که جعبه‌های سیاه با درخواست تیم تحقیقات اوکراین به این کشور خواهد رفت، امروز در اظهاراتی معکوس به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت ” فعلا هیچ برنامه‌ای برای ارسال آن نداریم”.

روز گذشته وی گفته بود که طرف جمهوری اسلامی “به صورت مکرر با تیم کارشناسان اوکراینی جلسات برگزار” کرده و بر همین اساس “جعبه‌های سیاه در ایران خوانده نمی‌شود” اما امروز با تغییر سخنانش گفت که “سعی می‌کنیم جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی در ایران خوانده شود و گزینه‌های بعدی ما کشور اوکراین و فرانسه است”.

آقای رضایی‌فرد دیروز گفت که ارسال جعبه سیاه “با توجه به درخواست اوکراینی‌ها” صورت می‌گیرد و “جعبه‌های سیاه به این کشور منتقل می شود” اما در سخنان امروزش تاکید کرده “هنوز تصمیمی برای ارسال به کشور دوم نداریم”.

دیروز آقای رضایی‌فر گفته بود:”با استفاده از تخصص کشورهای فرانسه، کانادا و آمریکا سعی می‌کنیم جعبه‌های سیاه هواپیما را در شهر کی‌یف بازخوانی کنیم” و اگر بازخوانی جعبه سیاه در اوکراین موفقیت‌آمیز نباشد، “جعبه سیاه به کشور فرانسه انتقال داده می شود”.

آقای رضایی‌فر در ۲۱ دی‌ماه هم گفته بود “جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده برای دانلود به فرانسه فرستاده می‌شود”.

وی گفته بود: “از آنجایی که هواپیمای سانحه دیده از هواپیماهای مدرن و پیشرفته بوئینگ است ایران تکنولوژی دانلود اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را ندارد و ممکن است با شروع بازسازی جعبه سیاه به آن لطمه زده شود.”

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، که برای انجام تحقیقات جامع در مورد این حادثه به جمهوری اسلامی فشار می آورد، روز جمعه گفت که جمهوری اسلامی باید جعبه سیاه را به فرانسه بفرستد.

او در کنفرانسی خبری گفت که فرانسه یکی از معدود کشورهایی است که توانایی خواندن اطلاعات جعبه های سیاه را دارد و افزود که این جعبه ها به شدت آسیب دیده است.

وزارت خارجه کانادا هنوز در مورد تصمیم جمهوری اسلامی برای ارسال جعبه سیاه به اوکراین اظهار نظر نکرده اند.

پیش از این علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده بودند که جعبه سیاه کشف شده در محل سقوط را تحویل شرکت سازنده، بوئینگ، یا دولت آمریکا نخواهد داد.

پس از این اظهار نظر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ابراز امیدواری کرد که مقامات جمهوری اسلامی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را “در اختیار تیم‌های بررسی‌کننده قرار دهد.”

بی بی سی گزارش داد؛ به طور معمول شرکت سازنده هواپیما در تحقیقات مشارکت می‌کند و کارشناسان می‌گویند کمتر کشوری توانایی تحلیل جعبه های سیاه را دارد. جعبه سیاه شامل دستگاه ضبط داده های پرواز و دستگاه ضبط صداهای کابین خلبان است.