اظهارات ضدونقیض مقامات نظامی درخصوص آزمایش موشک بالستیک با برد ٢ هزار کیلومتر

0
166

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ارتش ایران، روز دوشنبه ٢٠ ارديبهشت/ ٩ آوريل از آزمایش موشک بالستیک با برد ۲ هزار کیلومتر خبر داد. این مقام ارتش ایران نام موشک پرتاب شده را اعلام نکرد.

سرتیپ حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های ایران در مورد آزمایش یک موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتر را تکذیب کرد.

 علی عبدالهی، معاون آماد و پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح ضمن اعلام موفقیت فن‌آوران ایرانی در آزمایش موشک بالستیک جدید، گفت: “موشکی با برد ۲ هزار کیلومتر با خطای ۸ متر را دو هفته پیش تست کردیم، خطای ۸ متر یعنی هیچ، یعنی صفر، یعنی بدون خطا”.

این مقام نظامی جمهوری اسلامی با بیان اینکه “این امر حاصل تحقیقات انجام شده در کشور است”، تاکید کرد: امروزه قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به قدری است که دشمنان جرات اجرایی کردن تهدیدات خود نسبت به کشور را ندارند.

علی عبدالهی با اشاره به وقوع “انقلابی عظیم در بخش دفاعی کشور”، یادآور شد: زمانی جرات نداشتیم حتی در مورد تعمیر یا تعویض قطعات تجهیزات نظامی صحبت کنیم اما اکنون می توانیم موشک بالستیک را تست کنیم، هدایت کنیم، موشکی را که از جو خارج شده مجددا به جو بازگردانده و بدون خطا به سوی هدف شلیک کنیم.

این فرمانده نظامی به نام موشک بالستیک شلیک شده اشاره نکرد و مشخص نیست که این موشک با ضریب خطای اندک از انواع موشک‌های “قدر” یا “سجیل ۱ و ۲” بوده است یا موشک جدیدی مورد آزمایش قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ اما وزیر دفاع جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه ایران در آزمایش های موشکی خود توقفی نداشته، گفته است موشکی با این مشخصات اخیرا آزمایش نشده است.

چندی پیش حمید حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران گفته بود: به زودی موشک سجیل جدیدی که نسبت به موشک سجیل ۱ شرایط بهتری دارد و دارای هدایت پایانی است وارد ظرفیت سپاه می شود.