اضافه شدن چند فرد و شرکت به فهرست تحریم‌های آمریکا علیه برنامه موشکی ایران

0
155

در پی آزمایش‌های موشکی اخیر ایران، چند شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی و غیر ایرانی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

“صنایع شهید نوری” و “صنایع شهید موحد” از جمله شرکت‌هایی هستند که به دلیل ارائه خدمات در حمایت از برنامه موشکی ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم شدگان قرار گرفته‌اند. این دو شرکت وابسته به “گروه صنایع شهید همت” هستند که خود ۱۱ سال پیش به همین دلیل تحریم شده بود.

دو شرکت در امارات عربی متحده و همچنین دو بریتانیایی نیز به دلیل ارائه خدمات مالی و فنی به شرکت هواپیمایی ماهان به فهرست تحریم‌ها افزوده شدند. ماهان متهم است که در خدمت سپاه پاسداران قرار گرفته و به حزب‌الله لبنان نیز کمک می‌کند.

در مقابل حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که برنامه موشکی ایران ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد و ناقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت نیست.

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اضافه شدن افراد و شرکت‌هایی به فهرست تحریم‌ها گفت: “دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس دستور صریح مورخ ۱۰ دی ۱۳۹۴ رئیس جمهور محترم به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به هر اقدام مداخله جویانه آمریکا علیه برنامه‌های دفاعی‌اش با تقویت توان دفاعی موشکی خود پاسخ خواهد داد.”

این مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران، دولت آمریکا را متهم به انجام اقداماتی کرده که به “بی ثباتی در منطقه و جهان” کمک می‌کند و خواستار “خلع سلاح هسته‌ای رژیم اسرائیل، توقف جنایات و جنگ افروزی متحدین آمریکا در سوریه و یمن، و مبارزه واقعی با داعش” شده است.

پیش از این وزارت خزانه‌داری آمریکا روز ۲۷ دی ماه، یک روز پس از اعلام اجرای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، تحریم‌هایی را علیه چند فرد و موسسه به دلیل آزمایش موشکی ایران اعمال کرد. این افراد و شرکت‌ها از دسترسی به سیستم بانکی آمریکا محروم می‌شوند.

وزارت امور خارجه ایران همان زمان با انتشار بیانیه‌ای به این تصمیم اعتراض کرد اما سخنگوی این وزارتخانه گفت که این تحریم‌ها، “تحریم جدیدی” نیست.

مطابق دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران به جسن روحانی، دولت ایران باید اعمال تحریم‌های جدید را به منزله نقض توافق هسته‌ای بداند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اسفند ماه امسال از آزمایش چند موشک بالستیک در چندین نقطه ایران خبر داد که با واکنش بین‌المللی مواجه شد.

کاخ سفید در واکنش به رزمایش موشکی سپاه اعلام کرد که تلاش‌های خود را برای محدود کردن برنامه موشکی ایران دو برابر خواهد کرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز در روز ۲۳ اسفند ماه سال گذشته درباره اعمال تحریم های جدید علیه ایران هشدار داد و گفت اقدام موشکی ایران، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ وزیر خارجه آمریکا گفته بود: “اگر ایران مصمم است قطعنامه شورای امنیت را نقض کند باید انتظار تحریم را هم داشته باشد همانطور که بیش از یک ماه پیش، تحریم‌هایی را علیه آزمایش های موشکی پیشین ایران اعمال کردیم.”