اصرار دادستانی بر جاسوس بودن حافظان محیط زیست در زندان

0
141

یک روز پس از آنکه دادستان کل کشور جاسوسی هشت فعال محیط زیست زندانی را «قطعی» عنوان کرد یک منبع آگاه به پرونده درباره این اظهارنظر و روند دادگاه‌ها تاکنون  گفت: «شوک‌آور است وقتی که دادگاه همچنان در جریان است و هنوز حکمی صادر نشده و هیچ کدام از اتهامات مطرح شده اثبات نشده و بسیاری از نهادهای دولتی از بی‌گناهی بازداشت‌شدگان سخن می‌گویند و همزمان دادستان تهران می‌گوید این افراد جاسوس هستند. چنین اظهارنظرهایی مشخص است که سیاسی است و برای تاثیر در رای دادگاه زده می‌شود ولی اعتباری ندارد.»

او افزود: «خانواده‌های زندانیان انگار در برزخ هستند. از دیروز تا حالا فکر می‌کنم این حرف‌ها در ادامه حرف‌های سابق زده شده تا به مردم گفته شود دستگیری آنها و بازداشت‌شان بیش از یک سال کاری درست و قانونی بوده و اعتراض برخی به بازداشت آنها نادرست است.»

این منبع آگاه گفت: «خانواده‌ها چیزی از روند پرونده‌ها نمی‌دانند. وکلای بچه‌ها هم فقط به خانواده‌ها می‌‌‌گویند همه چیز درست می‌شود اما واقعا نمی‌دانیم این ماجرا به کجا ختم می‌شود و وکلا آیا امکان دفاع حقوقی لازم و کافی از موکلان خود را دارند یا نه. تا آخر دادگاه واقع متوجه نیستیم چه اتفاقی دارد می‌افتد و چرا مقامات این قدر مصر هستند که آنها را جاسوس بنامند در حالی که هنوز دادگاه به اتمام نرسیده است و متهمان از خود دفاع نکرده‌اند.»

به گفته این منبع برخی از بازداشت‌شدگان نیازمند مراقبت‌های پزشکی جدی در زندان هستند.

محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور روز ۱۵ اسفند ماه در نشست خبری خود گفت اتهام جاسوسی فعالان محیط زیست «قطعی» است و منتظر رای دادگاه هستند.

دادستان کل کشور در یک اظهار نظر کوتاه گفت: «در مقام دادستانی باتوجه به دلایل و شواهد جاسوسی آنها قطعی است و منتظر بررسی‌های دادگاه و رای دادگاه هستیم.» با این حال دادستان ایران هیچ توضیحی درباره شواهد و دلایلی که منجر به قطعیت جاسوسی این هشت فعال محیط زیست شده هیچ توضیحی نداد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ تاکنون چهار جلسه دادگاه غیرعلنی در تاریخ ۱۰ ، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ بهمن برای قرائت کیفرخواست در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. خانم بیانی در دومین جلسه دادگاهش از فشار و تهدید به اعترافات اجباری سخن گفت. پس از آن دو جلسه دادگاه به طور جداگانه برای مراد طاهباز در تاریخ پنجم و ششم اسفند به صورت غیرعلنی برگزار شد. و جلسه اول دفاعیه نیلوفر بیانی روز هفتم اسفند ماه به علت عدم حضور مستشار دادگاه برگزار نشده است،