اس-۴۰۰ پیشرفته‌ترین پدافند هوایی روسیه در سوریه

0
417

مقام‌های روسیه اعلام کرده‌اند که پس سرنگون شدن یک فروند سوخو-24 این کشور سامانه موشکی اس-400 را در پایگاه هوایی الحمیمیم مستقر کردند. اما به گزارش رسانه های طرفدار روسیه، استقرار این سامانه چرا مهم و راهبردی است؟

سامانه زمین به هوای اس 400 مشهور به پیروزی (Triumf) نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط “مرکز طراحی الماس” (Almaz Central Design) طراحی شده و به عنوان یک بهبود از خانواده پدافند هوایی اس-300 به شمار می‌رود.

این سامانه زمین به هوا قابلیت‌های سیستم‌های دیگر از سری اس۳۰۰ را به چالش می‌کشد و برد آن حداقل دو برابر بیشتر از برد ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت (MIM-104 Patriot) است.

اس-۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به طور هم‌زمان از محدودهٔ ۴۰۰ کیلومتری است، از جملهٔ این هدف‌ها؛ هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک است. اس-400 براي پوشش كامل پدافندي خود از موشك‌هاي مختلفي استفاده مي‌كند.

اس-۴۰۰ با داشتن قابلیت ۳ موشک مختلف، بسیار دوربرد ۴۰ان۶ (40N6)، دوربرد ۴۸ان۶ (48N6)، و موشک‌های با برد متوسط ۹ام۹۶ (9M96) قادر به پوشش کل عملکرد مورد نیاز است.
يک گردان معمولی اس-۴۰۰ از دست‌کم هشت سکوی پرتاب با ۳۲ موشک و یک پست فرماندهی سیار تشکیل شده‌است.

به نوشته نووستی مجموعه پدافند موشکی ‌اس – 400 ، تنها دارای یک نقص است: مغز الکترونیک آن قدیمی شده است. از سایر جوانب اما برتر از سامانه موشکي پاتریوت آمریکاست: برد عمل آن 400 کیلومتر است در برابر 30 کیلومتر، ارتفاع اصابت به هدف تا 30 کیومتر در برابر 24 کیلومتر، مساحت پوشش دهی هدف 500 کیلومتر مربع در برابر 150 کیلومتر مربع.

سامانه S400شامل اجزای زیر است: خودروی ارتباطی ۳۰K6E، خودروی فرمانده ۵۵K6E،رادار هشدار دهنده ۹۲N6E / ۶، واحد پرتابگر موشک ۹۸ZHE، رادار درگیری ۹۲N6، خودروی بارگذار و خودروی حامل موشک یدک و واحد کنترل ۳۰K6E.

واحد کنترل ۳۰K6E برای کنترل و هماهنگی اجزای مختلف اس۴۰۰ است . این سامانه توان کنترل اجرای مختلف سامانه های اس ۳۰۰ پی ام یو ۱ و پی ام یو ۲ و اس ۴۰۰ و اجزای سامانه های سام۱۱ و ۱۷ را دارد ویا می تواند سامانه های کوتاه برد پانتسیر اس۱ و تور ام ۱ و ام ۲را در کنار سامانه های اس۴۰۰ با یک دیگر مدیریت کند تا ارتفاع بالا و پایین را پوشش دهد.

واحد فرماندهي که تمام اطلاعات جمع آوری شده از رادار جستجو و رادار درگیری و سامانه مختلف را جمع اوری و در اختیار خدمه برای تصمیم گیری نهایی می گذارد.این واحد بر روی شاسی هشت چرخ اورال ۵۳۲۸ نصب است. در این خودرو ۵ نفر وجود دارند که کل سیستم را مدیریت می کنند.

856208