«اسناد پاناما»: نخست وزیر ایسلند مجبور به کناره گیری از مقام خود شد

0
157

سیگموندور دیوید گونلانسون که نامش در فهرست شخصیت هائی که در ماجرای معروف به «اسناد پاناما» آمده است، بعد از ظهر روز سه شنبه ٥ آوریل/ ١٧ فروردین، از مقام خود کناره گرفت. وی پیش از آن از رئیس جمهوری این کشور خواستار انحلال پارلمان شده بود. رئیس جمهوری این تقاضا را نپذیرفته بود. در همان حال، تظاهر کنندگان ایسلندی به دنبال انتشار اخباری که از وجود حساب های برون مرزی بنام نخست وزیر این کشور و نزدیکان او حکایت می کرد، با اجتماع در برابر پارلمان خواستار استعفای او شده بودند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالیکه روز سه شنبه حزب نخست وزیر استعفای او را اعلام کرده بود، دفتر نخست وزیری با انتشار اعلامیه ای در روز چهارشنبه تنها به کناره گیری موقت وی اشاره می کند.

افشای نام سیگموندور دیوید گونلانسون در سیاهۀ شخصیت هائی که به داشتن حساب های برون مرزی متهم شده اند، از آن رو برای شهروندان ایسلند طعم تلخ تری دارد که وی نمایندۀ نسل تازه وجوانی از سیاستمداران طرفدار پاکیزگی و شفافیت مالی محسوب می شد. او بدنبال ورشکستگی بانک «آیس سیو» به دلیل انجام عملیات مالی ناروشن و از بین رفتن سرمایه ها و پس اندازهای شهروندان کشور خود بروی کار آمد.

مردم ایسلند اعتماد موجود میان خود و نخست وزیر را از میان رفته تلقی می کنند و قرار داد اخلاقی تلویحی دو جانبه را نابود شده می انگارند. بر اساس «اسناد پاناما» سیگموندور دیوید گونلانسون و همسر او، آنا، از طریق ایجاد یک «شرکت پرده»، شرکتی که تنها هدف آن پنهان کردن سرمایه است، میلیون ها دلار در بانکهای جزایر ویرجین بریتانیا سپرده به ثبت رسانده‌اند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان؛ کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه نگاران جستجوگر” و بیش از صد رسانۀ بین‌المللی از دیشب یکشنبه سوم مارس، اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و ثروت‌های پنهان رهبران سیاسی جهان، شخصیت‌های ورزشی و سازمان های تبهکار را در “بهشت‌های مالیاتی” منتشر کردند. روزنامۀ فرانسوی لوموند که در تحقیقات مربوط به کشف و انتشار این اسناد شرکت داشته، اطلاعات منتشر شده دربارۀ فساد مالی رهبران سیاسی و شخصیت‌های جهانی را بی‌سابقه خوانده است. این اسناد که از آنها تحت عنوان “اسناد پاناما” یا Panama Papers یاد می‌شود دربرگیرندۀ یازده و نیم میلیون سند است که طی یک سال توسط ۳۷۸ خبرنگار در ۷۷ کشور جهان بررسی شده‌اند.