“اسناد پاناما” بزرگترین رسوایی های مالی جهانی را آشکار کرد

0
159

کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه نگاران جستجوگر” و بیش از صد رسانۀ بین‌المللی از دیشب یکشنبه سوم مارس، اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و ثروت‌های پنهان رهبران سیاسی جهان، شخصیت‌های ورزشی و سازمان های تبهکار را در “بهشت‌های مالیاتی” منتشر کردند. روزنامۀ فرانسوی لوموند که در تحقیقات مربوط به کشف و انتشار این اسناد شرکت داشته، اطلاعات منتشر شده دربارۀ فساد مالی رهبران سیاسی و شخصیت‌های جهانی را بی‌سابقه خوانده است. این اسناد که از آنها تحت عنوان “اسناد پاناما” یا Panama Papers یاد می‌شود دربرگیرندۀ یازده و نیم میلیون سند است که طی یک سال توسط ۳۷۸ خبرنگار در ۷۷ کشور جهان بررسی شده‌اند.
انتشار “اسناد پاناما” یک “رسوائی مالی جهانی” با ابعادی بی‌سابقه است. این اسناد از حساب های برون مرزی هزاران نفر و از جمله ۱۲ تن از رؤسای دولت ها و حکومت ها که ۶ تن از آنان همچنان بر سر کار هستند، پرده برمی‌دارند.
نام ۱۲۸ نفر از مقامات سیاسی و دولتی و نیز ۶۱ شخصیت نزدیک به رهبران کشورهای مختلف جهان در این فهرست دیده می شود.

“اسناد پاناما” که در اختیار روزنامۀ آلمانی “سود دویچه سایتونگ” قرار گرفته بررسی ۲۱۴ هزار و ۵۰۰ شرکت ساختگی یا “آفشور” را میسر ساخته که از طریق شان ثروت های خصوصی در باصطلاح بهشت های مالیاتی پنهان می ‌شوند. به نوشتۀ روزنامۀ “لوموند” حدود یک هزار شهروند فرانسوی از اینگونه شرکت ها در سال های ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۵ استفاده کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نام پادشاه عربستان سعودی، امیر امارات متحد عربی، امیر قطر، رؤسای جمهوری آرژانتین و اوکراین، نخست وزیر ایسلند و شش تن از بلندپایه ترین رهبران پیشین اردن، سودان، عراق، قطر و گرجستان در این فهرست قرار دارد. نام نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و “شی جینپینگ”، رییس جمهوری چین، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، میشل پلاتینی، که ریاست او بر «اتحادیۀ فوتبال اروپا» در حال حاضر به تعلیق در آمده است و لیونل مسی، ستارۀ فوتبال آرژانتین که در تیم “بارسلون” بازی می کند، نیز بر این سیاهه دیده می شود.
بر اساس “اسناد پاناما” نزدیکان عالیترین مقامات چین از جمله رییس جمهوری کنونی این کشور، “شی جینپینگ”، با ایجاد شرکت های ساختگی ثروت های خود را در “بهشت های مالیاتی پنهان کرده‌اند.”
دست کم هشت تن از اعضای قدیمی و فعلی کمیتۀ دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین دارایی های خود را در همین بهشت های مالیاتی پنهان کرده اند. برای نمونه، اسناد پاناما بر نقش “دنگ جیاگی” همسر خواهر بزرگ رییس جمهوری کنونی چین در پنهان کردن این دارایی‌ها تأکید کرده‌اند.
در سال ۲۰۰۹ “دنگ جیاگی” تنها سهامدار دو شرکت چینی در جزایر “ویرجین” بریتانیا بوده که از مهمترین بهشت‌های مالیاتی به شمار می روند. با این حال، رییس جمهوری چین، “شی جینپینگ”، از زمان روی کار آمدنش در اواخر سال ۲۰۱۲ یکی از اهداف مهم خود را مبارزه با فساد در درون حزب کمونیست این کشور و خارج از آن اعلام کرده بود.
در ژوئن سال ۲۰۱۲ آژانس بلومبرگ سرمایه گذاری های خانوادۀ “شی جینپینگ” را ۳۷۶ میلیون دلار اعلام کرده بود. در حالی که رسانه های چینی وسیعاً افشاگری های ” اسناد پاناما” را بررسی کرده اند، اما، به فساد شخصیت های چینی در این اسناد اشاره ای ننموده اند. از دیگر شخصیت های چینی که “اسناد پاناما” به آنان اشاره کرده اند می توان به “لی شیائولین”، دختر نخست وزیر پیشین چین اشاره کرد.
“لی شیائولین” و همسرش بنیادی را در “سوئیس” و یک شرکتی را در جزایر “ویرجین” بریتانیا کنترل می کردند. نوۀ “جیا کینگلین”، یکی دیگر از اعضای پیشین کمیتۀ دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین شماری از همین شرکت ها را کنترل می کرده است.
بر اساس همین اسناد یک معمار فرانسوی به نام “پاتریک دوویلیه” به همسر “بو شیلایی” از رهبران پیشین حزب کمونیست چین یاری رسانده تا با ایجاد یک شرکت ساختگی ویلایی را در جنوب فرانسه تصاحب کند که منبع مالی اش را رشوۀ یک تاجر تأمین کرده بود.
“اسناد پاناما” نشان می دهند که “جکی شان” از هنرپیشه های سینمای هُنگ کُنگ دست کم دارای شش شرکت ساختگی در بهشت های مالیاتی بوده است.
برای شرکت پانامایی “مُساک فونسِکا” که سازندۀ شرکت های ساختگی برای فرار مالیاتی یا پنهان کردن ثروت های غیرقانونی به شمار می رود، چین در واقع معدن مشتریان ثروتمند است.
“کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران جستجوگر” پیش از این در ژانویه سال ۲۰۱۴ نشان داده بود که ۲۲ هزار ثروتمند چین یا هُنگ کُنگ برای پنهان کردن ثروت هایشان به ایجاد شرکت های ساختگی مبادرت کرده اند. در سال ۲۰۱۲ نشریۀ آمریکایی “نیویورک تایمز” نوشته بود که ثروت خانوادۀ نخست وزیر پیشین چین، “ون جیابائو”، به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می رسد.