اسرائیل پروازهای آزمایشی برای بمباران سایتهای اتمی ایران را آغاز کرده است

0
230

پیشاپیش مذاکرات بین المللی این هفته در ژنو بر سر برنامه اتمی ایران، اسرائیل به تمرین پروازهای دوربرد بر فراز حریم هوائی یونان میپردازد.

به نوشته روزنامه ساندی تایمز، این یک نشانه آشکار از آمادگی یک تنه دولت اسرائیل است تا در صورت نیاز دست به بمباران تاسیسات اتمی ایران بزند.

در میان نگرانی اسرائیل از آنچه که این کشور آنرا اغوای آمریکا و بریتانیا از چرب زبانی های ایران میبیند، تلویزیون این کشور در انتهای هفته گذشته تصاویری را از سوختگیری جنگنده های اف-16 در فضا پخش کرد- جنگنده هایی که در نوک پیکان چنین حمله ای خواهند بود.

آنگونه که بنظر میرسد این تمرینها شامل تمامی اسکادران جنگنده های اف-16 و اف-15 و هلی کوپترهای جنگنده میشود. این مانورها با همکاری نیروی هوائی یونان صورت میگیرد.

برد پرواز و مشکلاتی که خلبانان در این تمرینها با آن روبرو هستند مشابه آن چیزی ا ست که در حمله به ایران با آن مواجه خواهند شد.

وبسایت نیروی هوائی اسرائیل به نقل از یک خلبان مینویسد “در برنامه ریزی و اجرای چنین پروازهایی دشواریهای ویژه ای وجود دارد از قبیل شرایط جوی و سرزمین ناآشنا، همراه با خطرات که در طول راه در کمین است.”

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نگران امتیازات زیادی است که در گفتگوهای روز سه شنبه ایران و گروه 5+1 ممکن است به طرف ایرانی داده شود.

این گفتگوها بعد از آن صورت میگیرد که حسن روحانی در سازمان ملل متحد با سخنانی آشتی جویانه به ترغیب طرف مقابل برای برداشتن تحریمهایی پرداخت که اقتصاد ایران را فلج کرده است.

به گزارش العربیه؛ اسرائیل سر سازش ندارد. وبسایت نیروی هوائی مینویسد: “وقتی در باره “همه گزینه ها بر روی میزاست” سخن میگویم، میتوان فهمید که منظور گزینه نظامی است.”

روزنامه عرب زبان الحیات چاپ لندن هفته گذشته نوشت که ایران پیشنهاد داده تا برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، تاسیسات فردو را ببندد و ذخایر اورانیوم غنی شده خود را تحویل دهد و در مقابل سوخت 20% مورد نیاز راکتور تحقیقات پزشکی خود را دریافت کند. ایران همچنین آماده است تا مقررات بازرسی بیشتری را به اجرا بگذارد.

این روزنامه مینویسد، در مقابل شش کشور حاضرند حق ایران را برای غنی سازی اورانیوم تا میزان حداکثر 5% و تحت نظارت بین المللی بپذیرند.

نتانیاهو از آن بیم دارد که ایران همچون گذشته باقی جهان را فریب دهد. هفته گذشته او گفت که دولت ایران “یک ایدئولوژی جنون آمیز را در لایه ای از سخنان زیبا پنهان کرده است.”

نخست وزیر اسرائیل مصمم است تا جلوی اتمی شدن ایران را بگیرد تا به گفته دوستان اسرائیل از تکرار هالوکاست دیگری برای یهودیان جهان جلوگیری کند.

نظرسنجی ها در اسرائیل نشان میدهد که دو سوم مردم این کشور معتقدند باراک اوباما نمیتواند به وعده خود در جلوگیری از ساخت سلاحهای اتمی توسط ایران عمل کند و همین امر باعث تشویق نتانیاهو میشود.