اسرائیل و امارات با امضای توافق آشتی مناسبات خود را عادی کردند

0
307

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا  اعلام کرد که اسرائیل و امارات متحد عربی به رهبری آمریکا یک توافق تاریخی صلح امضا کردند که به عادی شدن مناسبات دو کشور منجر خواهد شد. رئیس جمهوری آمریکا از این توافق تاریخی صلح به عنوان “پیشرفتی خارق العاده میان دو دوست بزرگ آمریکا” یاد نمود.

به گفتۀ کاخ سفید بعد از گفتگوهای سه جانبه، توافق صلح اسرائیل و امارات با مشارکت رئیس جمهوری آمریکا امروز پنجشنبه سیزدهم اوت طی یک گفتگوی تلفنی میان رهبران سه کشور صورت گرفت. در بیانیه ای که سه کشور به همین مناسبات منتشر کردند، آمده است که آنان بر سر عادی شدن مناسبات کامل اسرائیل و امارات با یکدیگر به توافق رسیدند.  

مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرد سیزدهم اوت را “روزی تاریخی” و گامی تعیین کننده برای دستیابی به صلح در خاورمیانه نامید. وزیر امور خارجۀ آمریکا در ادامه ابراز امیدواری کرد که “این گام جسورانه نخستین مرحله از رشته توافقاتی باشد که به هفتاد و دو سال جنگ و خصومت در خاورمیانه خاتمه بدهد.”

محمد بن زاید ولیعهد امارات نیز با تأئید خبر رئیس جمهوری آمریکا در صفحۀ توئیتر خود تصریح کرد که امارات متحد عربی و اسرائیل موافقت خود را با تعریف یک نقشۀ راه برای عادی سازی مناسبات دو کشور اعلام کردند. ولیعهد امارات همچنین گفت که به موجب این توافق اسرائیل نیز پذیرفت که طرح الحاق مناطقی از کرانۀ باختری رود اردن را به حال تعلیق درآورد.

بنیامین نتانیاهو نیز از عادی شدن مناسبات اسرائیل و امارات به عنوان روزی تاریخی (“یوم هیستوری”) یاد کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در حضور جارد کوشنر، داماد و مشاور خود و همچنین سفیر آمریکا در اسرائیل، دیوید فریدمن، توافق اسرائیل و امارات را “لحظه ای حقیقتاً تاریخی” خواند و از دیگر کشورهای عرب و مسلمان خواست که سرمشق امارات را دنبال کنند، حالا که به گفتۀ او “یخ ها آب شده اند.”

مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا نیز توافق اسرائیل و امارات را “دستاوردی خیره کننده” برای دو کشور پیشرفتۀ جهان توصیف کرد که به گفتۀ او گویای نگاه مشترک آنها در خصوص ادغام بازارهای اقتصادی منطقه در یکدیگر و اتحاد آنان در مقابل تهدیدهای مشترک است.

قرار است نمایندگان اسرائیل و امارات در هفته های آینده با یکدیگر ملاقات و قراردادهای دوجانبه ای در عرصه های سرمایه گذاری، جهانگردی، امنیتی، ارتباطات، برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور و… امضا کنند. عادی سازی مناسبات دو کشور می تواند به تسهیل و بهبود زیارت مسجد الاقصی از سوی مسلمانان نیز بانجامد.

رئیس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ در صفحۀ توئیتر خود نوشت که او در نظر دارد تا چند هفتۀ دیگر در مراسم امضای توافق صلح دو کشور در کاخ سفید شرکت کند.

در این حال، یک مقام ارشد دولت اسرائیل گفت که این کشور موقتاً و به درخواست دونالد ترامپ الحاق بخش هایی از کرانۀ غربی رود اردن را به حال تعلیق درآورده است، اما از اجرای این طرح صرف نظر نکرده است.

رادیوفرانسه نوشت؛ یک مقام فلسطینی نیز با انتقاد از توافق صورت گرفته میان امارات و اسرائیل، آن را حاصل تلاش های دولت آمریکا دانست و گفت : “لطفاً از فلسطینی ها به عنوان برگ انجیر استفاده نکنید.”