اسرائیل و آماده سازی سامانه هوایی لیزری برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی

0
236

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد برای مقابله با حملات موشکی و راکتی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به کشور خود، به زودی از یک فناوری دفاعی فوق پیشرفته تحت عنوان «توپ لیزری» بهره‌بردای خواهد کرد.

بنت، سه‌شنبه یکم فوریه، در سخنرانی برای «مؤسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو» گفت اسرائیل برای افزایش توان دفاعی خود و کاهش هزینه‌های این کار به توسعه رهگیرهای لیزری سرعت می‌بخشد.

مقامات دفاعی اسرائیل پارسال ضمن پرده‌برداری از این توپ لیزری ارزیابی کردند که این سامانه دفاعی تا سال 2025 به مرحله بهره‌برداری عمومی خواهد رسید. اما بنت روز سه‌شنبه اعلام کرد این سامانه‌های به زودی عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی: «تا یک سال آینده ارتش اسرائیل یک سیستم رهگیری مبتنی بر لیزر را ابتدا به صورت آزمایشی و سپس عملیاتی، ابتدا در جنوب و سپس در جاهای دیگر وارد عمل خواهد کرد. این ما را قادر می‌سازد تا اسرائیل را با دیواری از لیزر محاصره کنیم که از ما در برابر موشک‌ها، راکت‌ها، پهپادها و سایر تهدیدها محافظت می‌کند.»

العربیه به نقل از رویترز نوشت، توپ لیزری جدید به سامانه‌های دفاع هوایی موجود اسرائیل همچون «گنبد آهنین»، «فلاخن دیوید» و «سامانه تیر» اضافه می‌شود. سامانه‌های قدیمی‌تر هزینه‌بردار هستند، و موشک‌های رهگیر آنها بین ده‌ها هزار تا میلیون‌ها دلار قیمت دارند. توپ لیزری قرار است هزینه‌های دفاعی جاری اسرائیل را بسیار کاهش دهد.

به گفته نخست وزیر اسرائیل: «اگر بتوانیم موشک یا راکتی را با پالس الکتریکی چند دلاری رهگیری کنیم، اساساً حلقه آتشی که جمهوری اسلامی افروخته را خنثی خواهیم کرد. نسل جدید پدافند هوایی می‌تواند به دوستان ما در منطقه نیز خدمت کند. آنها هم در معرض تهدیدهای جدی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی آن قرار دارند.»