اسرائیل منتظر تصمیم آمریکا درباره سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است

0
203

بنا به اعلام منابع رسانه‌ای اسرائیل، به‌رغم اصرار برخی مقامات وزارت خارجه آمریکا برای رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی، کاخ سفید در کنار اسرائیل ایستاده و مایل است که نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی بماند.

اسرائیل در هفته‌های اخیر کارزار فشرده‌ای را در ایالات متحده علیه حذف سپاه از لیست تروریسم در پیش گرفته و اکنون منتظر تصمیم دولت بایدن است که احتمالا در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

با این حال، به گفته مقامات اسرائیلی ذی‌نفوذ در ایالات متحده، فشار آن بخش از کارکنان وزارت خارجه آمریکا که می‌خواهند سپاه پاسداران را در لیست تروریستی نگهدارند، می‌تواند بر اعلام بایدن تأثیر بگذارد.

یکی از مقامات اسرائیلی در این زمینه گفت: «تا زمانی که یک بیانیه روشن وجود نداشته باشد، غیرممکن است که بدانیم تصمیم نهایی رئیس جمهوری آمریکا چه خواهد بود.»

اکنون اسرائیل خود را برای دو سناریو احتمالی آماده می‌کند. یکی عقب‌نشینی جمهوری اسلامی از خواسته‌های خود سر میز مذاکرات است که احتمالا با انگیزه استفاده هرچه سریع‌تر آن از سودهای حاصل از افزایش شدید قیمت جهانی نفت در پی جنگ در اوکراین صورت خواهد گرفت که در صورت اتخاذ چنین رویکردی، اسرائیل در تلاش‌های خود برای متوقف ساختن برنامه‌های آمریکا در روند امضای توافقنامه جدید با جمهوری اسلامی، طی چند روز آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

سناریوی دوم، پافشاری ایران بر خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خواهد بود که می‌تواند امضای توافقنامه جدید را به تاخیر انداخته و پیچیده کند و واشینگتن و جمهوری اسلامی را به سوی رویارویی بیشتر سوق دهد.

العربیه به نقل از هاآرتص نوشت؛ در اسرائیل اعتقاد بر این است که جمهوری اسلامی با مهارت بیشتری از دیپلمات‌های آمریکایی چانه‌زنی می‌کند و با توجه به این که دولت بایدن خود را برای امضای توافق مصمم نشان می‌دهد، پافشاری‌های جمهوری اسلامی شاید در نهایت بتواند به نتیجه برسد.

دولت بایدن در اوایل سال میلادی جاری با تاکید بر این که «چند هفته بیشتر فرصت نیست»، برای سرعت‌بخشی به روند مذاکرات هسته‌ای عجله به‌خرج می‌داد و بر فشارهای دیپلماتیک خود افزوده بود.

اکنون اما که شرط فرا‌برجامی ایران برای خروج سپاه از فهرست تروریسم مطرح شده، به‌نظر می‌رسد آمریکا از تعجیل گذشته خود، عقب‌نشینی کرده و طبق آن‌چه مقامات دیپلماتیک اسرائیلی به «هاآرتص» گفته‌اند، ایالات متحده بارها ضرب‌الاجل‌های خود را تصحیح کرده است.