اسرائیل در برابر مسئله فلسطین به بن بست رسیده است

0
166

نوشتاری از فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی- فرانسه

” سرکوب فلسطینیان با بن بست مواجه خواهد شد ” این چکیده نظرات شش تن از رؤسای سابق شین بث، سازمان امنیت داخلی اسرائیل است. این ها بهتر از هر کسی می دانند در باره چه چیزی گفتگو می کنند، چون بیش از سی سال مسؤلیت اجرایی داشتند. افشای این مسئله اسرائیل را به لرزه در آورد . این یک واقعیت تلخی است که دولت و مردم اسرائیل با آن روبرو می باشند.

 در یک مستند فرانسوی- اسرائیلی که در آوریل 2012، به نمایش در آمد شش رئیس سابق شین بث « امی آیلون- آوی دیشتر آوراهام – یووال دیسکین- کرمی جیلون- یاکوف پری- آوراهام شالون بندور» با شرح تجربیات خود در راًس این سازمان، از برخی اسرار در رابطه با بحران اسرائیل و فلسطین در دوران ریاست خود میان سال های (2011-1980 ) پرده برداشتند. نام این مستند (The Gatekeepers) به معنی دروازه بان است و ساخته ” درور موره ” سینماگر اسرائیلی می باشد. این فیلم جایزه اسکار بهترین مستند را در سال 2013 نصیب خود کرد. (1)

 شین بث، به زبان عبری ” شاباک ” در دسامبر سال 1948، در دوران حکومت داوید بن گوریون، بنیانگذار کشوراسرائیل بوجود آمد. این سازمان برخلاف موساد که مستقیماً زیر نظر نخست وزیر فعالیت می کند موظف است گزارش های دوره ای از اوضاع امنیتی کشور تهیه کرده و به کمیسیون محرمانه ” کنثت ” مجلس اسرائیل ارائه دهد.

« مدافعی که نباید دیده شود» ؛ شعار این سازمان است. وظایف سازمانی این نهاد ؛ اطلاعات، امنیت، ضد جاسوسی، پیش بینی و خنثی کردن حملات تروریستی به خاک اسرائیل می باشند. (2)

 روزنامه فیگارو درباره اظهارات رؤسای پیشین شین بث نوشت: « این ها نه صلح جو هستند و نه آرمان گرا، ولی در کار اطلاعات و عملیات، حرفه ای می باشند و اجازه نمی دهند مسائل اخلاقی در تصمیم گیری های آنان تاًثیر گذارد، آنها برای مقابله با فعالین فلسطینی در برابر استفاده از روش های سریع هرگز عقب نشینی نکرده اند». یکی از آنان نتیجه گیری کرد که سیاست امنیتی اسرائیل در سرزمین های اشغالی نمی تواند در دراز مدت ادامه یابد، او گفت: « این فقط تاکتیک است و استراتژی نیست. » (3)

 اسرائیل به دنبال یک آتش بس می دود

یک ماه پیش در هشتم ژوئیه 2014، حمله نیرو های زمینی اسرائیل به غزه آغاز شد، در این درگیری ها تاکنون نزدیک به دوهزار فلسطینی کشته و شمار بیشتری نیز زخمی شده اند. تلفات اسرائیل ظاهراً شصت و هفت تن اعلام شده که گفته می شود شصت و چهار تن آنان از نیرو های نظامی اسرائیل بوده اند. منابع آگاه بر این باورند که اسرائیل شمار واقعی تلفات خود را پنهان می کند. اسرائیل توانست در جنگ نظامی علیه حماس و جهاد اسلامی پیروزی نسبی بدست آورد و به زیر بنای تاًسیسات نظامی گروه های فلسطینی آسیب های فراوانی وارد کند ولی جنگ رسانه ای و تبلیغاتی را باخت و همچنان با اعتراضات شدید افکار عمومی جهان روبرو است.

 آخرین آتش بس سه روزه در هشتم آگوست 2014، تمدید نشد و با پرتاب سه موشک از طرف حماس به اسرائیل درگیری ها از سر گرفته شد. اسرائیل نمی خواهد آتش بس یکطرفه اعلام کند چون در حکم شکست خواهد بود، این کار افسانه شکست ناپذیری ارتش اسرائیل را زیر سؤال خواهد برد و پیروز این ماجرا بی شک گروه های افراطی مسلمان فلسطینی؛ حماس و جهاد اسلامی خواهند بود.

مشکلات کنونی اسرائیل در ادامه جنگ فرسایشی

فلسطینیان با برخورداری از یاری افکار عمومی مردم جهان که علیه اسرائیل بشدت برانگیخته شده است و کمک های تسلیحاتی و مالی جمهوری اسلامی تصمیم گرفته اند؛ یک بار برای همیشه به محاصره غزه پایان دهند. این تصمیم فلسطینی ها و ادامه جنگ فرسایشی اسرائیل را با دشواری هایی روبرو کرده است. باراک اوباما نیز خواستار پایان دادن به محاصره غزه می باشد.

 ارتش اسرائیل ناچار شد برای ادامه عملیات در غزه نیروهای ذخیره خود را احضار کند، برآورد شده است که نیرو های زیر خدمت ارتش اسرائیل حدود صد و شصت هزار تن می باشند و اسرائیل نزدیک به سیصد و چهل هزار نیروی ذخیره دارد. بخش مهمی از ارتش پانصد هزار نفری اسرائیل در حال حاضر در گیر بحران غزه است، غزه سرزمینی به وسعت 360 کیلومتر مربع می باشد.

ضعف سازمان های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در برآورد توان نظامی حماس و ماجرای تونل های پیشرفته زیر زمین های غزه ، تاکنون آسیب های فراوانی به اسرائیل رسانده است. (4)

 نگرانی اسرائیل از باز شدن جبهه های تازه ای از سوی حزب الله لبنان وشورش مسلمانان درخود اسرائیل است. کلید باز کردن این جبهه ها در دست جمهوری اسلامی است و بی شک جمهوری اسلامی از این کلید! برای باز کردن قفل تحریم های علیه ایران در مذاکرات اتمی خود با غرب استفاده خواهد کرد. آمریکایی ها دیروز اعلام کردند که مذاکرات اتمی! با ایران سازنده بوده است.

 به نظرمی رسد که ارتش اسرائیل دیگر مانند گذشته توان تحمل این گونه درگیری های نظامی را ندارد. روحیات جوانان اسرائیلی نیز بسیار دگرگون شده است و دیگرحاضر نیستند مانند گذشته با شور و شوق فراوان خود را در راه اسرائیل به کشتن دهند. این جوانان دریافته اند که با سیاست هایی که تاکنون دولت های اسرائیل اتخاذ کرده اند بحران میان اسرائیل و فلسطین هرگز حل نخواهد شد.

نسل جوان به دنبال زندگی آسوده، امن و بهتری می باشد، به همین دلایل بطور روز افزون به شمار نیرو های مذهبی و تند روی یهودی درارتش اسرائیل افزوده می شود و این مسئله همه امیدواری ها را در حل این بحران هفتاد ساله از میان برداشته است.

دولت نتانیاهو بار ها محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین را تضعیف کرده است. زبان مشترک میان اسرائیل و فلسطین زبان نظامی است، دیگر شریکی برای حل بحران بجا نمانده است و اسرائیل در حال پرداخت هزینه بسیار سنگینی می باشد.

 برخی از مهاجرین به اسرائیل بطور جدّی به فکر ترک این کشورافتاد ه اند و بخشی از آنان تاکنون کشور را ترک کرده اند. اغلب ساکنین اسرائیل دارای دو ملیّت هستند، بسیاری از آنان دارای تابعیّت دوگانه از آمریکا و کشور های اروپایی می باشند. مردم نمی توانند بیش از این در بیم و اضطراب زندگی کنند.

درگیری های یک ماه گذشته آسیب فراوانی به اقتصاد اسرائیل وارد کرده است. آمار توریست های خارجی در تابستان امسال بشدت پایین آمده است. مسئله تحریم محصولات اسرائیلی از سوی مردم اروپا بیش از پیش شکل می گیرد، همه این ها دشواری های اقتصادی و اجتماعی بیشتری در اسرائیل بوجود خواهند آورد.

منابع:

(1) http://www.thegatekeepersfilm.com/

(2) http://www.shabak.gov.il/Pages/default.aspx

(3) http://www.lefigaro.fr/international/2013/01/17/01003-20130117ARTFIG00431-les-confessions-des-espions-du-shin-beth-secouent-israel.php

(4)http://www.farhangiran.com/content/view/9951/78/