اسرائیل خواستار اخراج نظامیان جمهوری اسلامی از سوریه شد

0
239

وزیر دفاع اسرائیل از رژیم بشار اسد خواست که به حضور نیروهای سپاه قدس و دیگر نظامیان ایران در سوریه پایان دهد. این درخواست یک روز پس از آن مطرح شد که اسرائیل از حمله تلافی‌جویانه به مواضع جمهوری اسلامی در سوریه خبر داد.

آویگدور لیبرمن روز جمعه ۱۱ مه در سخنانی خطاب به بشار اسد از او خواست نیروهای واحد برون‌مرزی سپاه پاسداران، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و دیگر نظامیان جمهوری اسلامی را از سوریه اخراج کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرده که حضور این نیروها و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه فقط مشکل به بار می‌آورد.

این سخنان یک روز پس از آن ابراز شده که لیبرمن و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اقدامی کم‌سابقه تائید کردند که ارتش این کشور در یک حمله گسترده ۵۰ پایگاه، انبار مهمات و مواضع نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه را هدف قرار داده است.

این حمله‌ها در واکنش به شلیک حدود ۲۰ موشک به مواضع اسرائیل در بلندی‌های جولان انجام شد. نتانیاهو نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه را مسئول این حمله معرفی کرده و آن را “عبور از خطوط قرمز” ارزیابی می‌کند.

حمله گسترده به مواضع ایران در سوریه

وزیر دفاع اسرائیل، صبح روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت در جریان یک کنفرانس امنیتی در نزدیکی تل‌آویو اعلام کرد که تقریبا تمامی تاسیسات و مواضع ایران در سوریه هدف حمله ارتش اسرائیل قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از لیبرمن نوشت: «ما اجازه نخواهیم داد که جمهوری اسلامی سوریه را به پایگاهی علیه اسرائیل بدل کند. این سیاستی کاملا روشن است که ما با آن مقابله خواهیم کرد. ما تقریبا تمامی زیرساخت‌های جمهوری اسلامی در سوریه را هدف قرار داده‌ایم.»

مسئولان جمهوری اسلامی تا کنون از تائید یا تکذیب دخالت نیروهای جمهوری اسلامی در حمله موشکی به بلندی‌های جولان خودداری کرده‌اند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در عین حال حمله اسرائیل به سوریه را محکوم کرده است.

از تلفات احتمالی حمله‌های بامداد گذشته به سوریه نیز گزارشی رسمی منتشر نشده اما دیده‌بان حقوق بشر مستقر در لندن می‌گوید در این حمله‌ها دست‌کم ۲۳ نفر کشته شده‌اند.

حمله موشکی به مواضع نظامیان اسرائیل در بلندی‌های جولان، یک روز پس از اعلام خروج آمریکا از برجام انجام شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل اندکی پس از آن که رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شد.

به گزارش دویچه وله؛ ناظران مهم‌ترین محور رایزنی‌های نتانیاهو و پوتین را “رویارویی اسرائیل با جمهوری اسلامی” عنوان کرده‌اند و حمله گسترده ارتش اسرائیل به نظامیان جمهوری اسلامی در سوریه که کمتر از یک روز پس از این دیدار انجام شد این گمانه‌زنی را تائید می‌کند.