اسرائیل: توافق «بد» با جمهوری اسلامی منطقه را به سوی جنگ سوق می‌دهد

0
70

ایلی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، روز پنجشنبه 29 آوریل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «رویترز» گفت، یک توافق «بد» با جمهوری اسلامی ممکن است منطقه را به سوی جنگ سوق دهد.

کوهن افزود: «هواپیماهای جنگی ما توان رسیدن به ایران را دارند. توافق بد با جمهوری اسلامی می‌تواند منطقه را به جنگ بکشد. به جمهوری اسلامی اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای و بی‌ثبات کردن منطقه را نمی‌دهیم.».

غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت موشکی

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین گفت: «قدرت‌های جهانی علاوه بر منع جمهوری اسلامی از غنی‌سازی اورانیوم و تولید موشک‌های بالستیک، باید از تأمین مالی گروه‌های شبه‌نظامی توسط این رژیم جلوگیری کنند».

در همین حال سفیر اسرائیل در آمریکا نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت که واشینگتن تل‌آویو را در جریان روند مذاکرات قرار داده و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده توافق جدیدی حاصل شود.

آردان گفت که کشورش با آمریکا درباره تحریم‌هایی که واشینگتن قصد برداشتن آنها از روی جمهوری اسلامی را دارد، اختلاف نظر دارد و به گفته او بازگشتن به توافق هسته‌ای «بد» یک «اشتباه» است.

به گزارش های رسیده از وین طرف‌های اروپایی و آمریکایی به دلیل وجود اختلاف نظرهای گسترده، اظهار نظرهای مثبتی درباره گفتگوهای وین مطرح نمی‌کنند.

دیپلمات‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا پیش از شروع دور جدید مذاکرات اعلام کرده بودند که «پیشرفت‌هایی در مذاکره با ایران صورت گرفته اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق باقی مانده است.»

دور جدید گفتگوهای هسته‌ای روز سه‌شنبه 27 آوریل 2021 آغاز شد و در سه کارگروه حقوقی، فنی و پیگیری ترتیبات بازگشت جمهوری اسلامی و آمریکا به برجام تشکیل شده با حضور نماینده ایالات متحده در وین ادامه یافت.

العربیه نوشت؛ در حالی که مذاکرات غیر مستقیم بین جمهوری اسلامی و آمریکا در وین برای احیای توافق هسته‌ای و بازگشت ایالات متحده به آن، در جریان است، مایک پمپئو انتقادات زیادی را به سیاست دولت جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی وارد کرد.