اسرائیل به سیاست ترامپ در قبال رژیم جمهوری اسلامی دیگر اعتماد ندارد

0
173

سیاست برآشوبندۀ دونالد ترامپ در خاورمیانه بیش از پیش  موجب نگرانی رهبران اسرائیل نسبت به مواضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال رژیم جمهوری اسلامی شده است. این را گزارشگر روزنامۀ فرانسوی فیگارو در بیت المقدس در شمارۀ امروز این نشریه نوشته است.

فیگارو نوشته است که مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل عمیقاً از تغییر مواضع دونالد ترامپ که تا همین چند هفتۀ پیش او را بهترین متحد خود می دانستند نگرانند و می گویند که رویگردانی رئیس جمهوری آمریکا از کردهای سوریه به افزایش نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه منجر خواهد شد.

فیگارو به نقل از “اران لرمن”، معاون بنیاد مطالعات راهبردی در بیت المقدس نوشته است که اگر کردهای سوریه در تنگنای شدید قرار بگیرند به حکومت دمشق نزدیک خواهند شد و این افزایش نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه را در پی خواهد داشت که برای اسرائیل از اهمیت بزرگ راهبردی برخوردار است.

گزارشگر فیگارو نوشته است که مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل نسبت به انفعال دونالد ترامپ در قبال حملات جمهوری اسلامی به پهپاد آمریکایی و تأسیسات نفتی عربستان هم بیمناکند هم هشدار داده اند. آنان بعید نمی دانند که با نزدیک شدن موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ به انزواطلبی و انفعال بیشتر روی آورد.

پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان، رهبران اسرائیل می گویند که حکومت جمهوری اسلامی می تواند با به کارگیری ترکیبی از موشک های کروز و پهپاد خاک اسرائیل را آماج حمله قرار بدهد. به همین دلیل بنیامین نتانیاهو از وضعیتی اضطراری در اسرائیل سخن گفته است.

گزارشگر فیگارو به نقل از روزنامۀ یدیعوت آحارونوت نوشته است که برای اسرائیل دونالد ترامپ دیگر قابل اعتماد نیست و بیم آن می رود که اگر جمهوری اسلامی به تحریکاتش علیه اسرائیل ادامه بدهد این کشور ناگزیر خواهد شد بدون چتر حمایت آمریکا حساب خود را با رژیم جمهوری اسلامی تسویه کند.

به گزارش رادیوفرانسه؛ این نشریه سپس می افزاید که بنیامین نتانیاهو که تمام تخم مرغ هایش را در سبد دونالد ترامپ چید حالا باید حساب پس بدهد.