اسرائیل : آماده‌ایم با اقدام نظامی مانع از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شویم

0
38

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در مصاحبه با یک شبکۀ تلویزیونی مصری که یکشنبه شب سی و یکم ژانویه پخش شد هشدار داد که هدف اسرائیل جلوگیری از دستیابی رژیم جمهوری اسلامی به سلاح اتمی است و اسرائیل برای رسیدن به این مقصود در صورت نیاز دست به اقدام نظامی علیه رژیم جمهوری اسلامی خواهد زد.

وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرد که جلوگیری از دستیابی رژیم جمهوری اسلامی به سلاح اتمی تنها مسئلۀ اسرائیل نیست، بلکه مسئلۀ جهان و منطقه است.

گانتز تأکید کرد که اسرائیل امکان اتخاذ تدابیر ضروری علیه برنامۀ اتمی رژیم جمهوری اسلامی را دارد و دستیابی رژیم جمهوری اسلامی به توانایی تولید بمب اتمی رقابت تسلیحات اتمی در خاورمیانه را باعث می‌شود. گانتز پشتیبانی رژیم جمهوری اسلامی را از حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن نیازمند واکنش و اقدام نظامی دانست. او از رژیم دیکتاتوری اسلامی حاکم بر ایران به عنوان یک حکومت بنیادگرا یاد کرد که قصد دارد با تولید سلاح اتمی دامنۀ نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهد.

گانتز ابراز امیدواری کرد که مردم ایران نگرانی‌های اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه را در خصوص تهدیدهای حکومت اسلامی حاکم بر ایران درک کنند. او گفت که شهروندان ایران شایستۀ یک زندگی عادی و انسانی هستند. اما، حمایت رژیم جمهوری اسلامی از حزب‌الله و حوثی‌های یمن نیازمند اقدام است.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین گفت که جنگ آینده علیه رژیم جمهوری اسلامی شامل حزب‌الله و حماس نیز خواهد شد که با موشک‌ها و راکت‌های خود غیرنظامیان اسرائیلی را آماج قرار می‌دهند. گانتز گفت در صورت وقوع جنگ، اسرائیل انبارهای موشک‌های حزب‌الله را که در مناطق غیرنظامی احداث شده‌اند هدف قرار خواهد داد.

وی با استناد به اطلاعات دولت اسرائیل تأکید کرد که حزب الله موشک‌های خود را در مناطق غیرنظامی ذخیره و به این ترتیب از غیرنظامیان لبنان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است. او گفت که اسرائیل نهایتاً چاره‌ای جز از میان بردن این ذخایر ندارد.

گانتز با اشاره به انفجار هزاران کیلوگرم نیترات آمونیوم انبار شده در بندر بیروت در اوت سال گذشته افزود که پنهان کردن سلاح و مواد انفجاری در میان غیرنظامیان شیوۀ رایج حزب‌الله لبنان است.

مصاحبۀ بنی گانتز با تلویزیون مصری ساعاتی پس از بازدید وی از واحد نیروهای عملیات برونمرزی ارتش اسرائیل پخش شد.

رادیوفرانسه نوشت؛ رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، آویو کوخاوی، هفتۀ گذشته گفت که از نیروهای نظامی این کشور خواسته است که طرح‌های جدیدی را برای جلوگیری از دستیابی رژیم جمهوری اسلامی به سلاح اتمی تهیه کنند. او همچنین تلاش رئیس جمهوری جدید آمریکا، جو بایدن، برای بازگشت به توافق اتمی با رژیم جمهوری اسلامی را تحت هر شکلی مورد انتقاد قرار داد.