استمداد باتیر شاه محمداف زندانی تبعه ترکمنستان در زندان رجایی شهر

0
166

باتیر شاه محمداف زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، در رنجنامه‌ای برای آزادی‌اش درخواست کمک کرده است.

بنا به  گزارش ارسالی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به خبرنامه ملّی ایرانیان، استمداد این زندانی سیاسی تبعه ترکمنستان در حالی است که تاکنون وی چندین نامه به مسوولان حکومتی از جمله روسای جمهور و قوه قضاییه در خصوص وضعیت پرونده‌اش نوشته و به نبود وکیل در پرونده و عدم رسیدگی به درخواست‌هایش اعتراض کرده است.

گفته شده در ماه گذشته نیز “خدابخش” دادیار ناظر بر زندان، وی را از ارتباط تلفنی با خانواده‌اش در کشور ترکمنستان، سفارت متبوع و نيز با دوستانش محروم کرده است.

باتیر شاه محمداف به همراه مترجمش به نام چارلى محمدمرادف در روز پنج‌شنبه 18 تیرماه 1388، از سوی نیروهای امنیتی دستگير و به زندان اوین منتقل شد. وی گفته که در دوران بازداشتش در بندهای 209 و 350 اوین، برای اخذ اعتراف اجباری، از سوی بازجویان مورد بد رفتارى و شكنجه‌هاى روحى و جسمى قرار گرفته است.

این زندانی در نهایت از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران، به اتهام جاسوسی برای كشورهای روسيه و تركمنستان و نيز تلاش براى فروش فلزات غير قانونى، به تحمل 20 سال زندان محکم کرده، اتهامی که هرگز نپذیرفته است. محمد مرادوف مترجم وی نيز با همان اتهام‌ها، به تحمل 21 سال حبس محكوم شده است.

این زندانی در دی‌ماه 1387، به عنوان تاجر وارد ایران شده است. او گفته که نماینده شرکت تجارتی روسی است که تحت نظارت‌هاى بين‌المللى، در زمینه تامین و صدور فلزات مورد نیاز به ایران فعال بوده و هدفش تاسیس نمایندگی شرکتی در ایران بوده است.

استمداد شاه محمد اف از همگان براى آزادى

اينجاييم، باتير شاه محمد اف تبعه كشور تركمنستان كه اينك در زندان رجايى شهر در حال گذراندن دوران محكوميت خود هستم. چكيده‌اى از شرح دستگيرى، محاكمه و محكوميت خود را به قرار زير مى‌نگارم.

من در ژانويه ٢٠٠٩ ميلادى به عنوان نماينده يك شركت روس جهت تجارت فلزات به ايران آمدم. فعاليت‌هاى تجاری اين شركت كاملا قانونى و مستند و تحت نظارت‌هاى بين‌المللى است و فلزات مورد معامله نيز كاملا قانونى وارد ايران شدند و حتى نمونه‌هايى از فلزهاى ياد شده را به اشخاص متعددى كه نمايندگى از نهادهاى دولتى ايران داشتند، ارایه دادم و همگى آنان به من اطمینان دادند كه تجارت اين گونه فلزات مشكل قانونى ندارد؛ اما متاسفانه اينجانب در نهم ژوئيه ٢٠٠٩ به همراه مترجمم به نام چارلى محمدمرادف دستگير شدم. نامبرده تركمن و دانشجوى روابط بين‌الملل در وزارت امور خارجه در تهران بود.

اينجانب در ابتدا در زندان معروف اوين بازداشت بودم و پس از ٥ سال به زندان ديگر، به رجايى شهر كرج منتقل شدم. لازم به ذكر است كه نزديك به ده ماه از بازداشت خود را در بند ٢٠٩ زندان اوين، متعلق به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامى ايران در حبس بودم و پس از آن به بند ٣٥٠ زندان اوين كه معروف به زندان امنيتى است منتقل شدم. اين را نيز بايد يادآور شوم كه دورانی كه در بند ٣٥٠ بودم سه بار ديگر به مناسبت‌هاى مختلف به بند ٢٠٩ اعزام و از سوى بازجويان مورد بد رفتارى و شكنجه‌هاى روحى و جسمى قرار گرفتم تا به اعتراف كذب عليه خودم شوم.

اگرچه اينجانب همواره سعى كرده‌ام بى گناهی خود را توضيح داده و اثبات نمايم، اما در برابر اتهامات دروغين و بدون دليل، مواجه شده‌ام. اينجانب حتى مجبور شدم به مدت ٢٠ روز در اعتراض به بدرفتارى‌هاى ناعادلانه عليه خودم، دست به اعتصاب خوراك بزنم؛ اما اين اقدام نتيجه‌اى در پى نداشت.

در خلال همه‌ى اين اوقات، من از حق تماس با سفارت متبوع خويش و نيز با دوستان و خانواده محروم بودم و هيچ‌گونه حمايت حقوقى دريافت نكرده و حتى در جريان محاكمه نيز مترجم رسمى نداشتم. به هر حال من از فراينده دادرسى مطلع نشدم اما با آن كه به تمام برخوردهاى غير قانونى با خود، اعتراض نموده و اتهامات وارده را إنكار و امضا و تصديق اعترافات دروغين را تكذيب و رد نمودم؛ به بيست سال حبس به اتهام واهى جاسوسى براى كشور روسيه و تركمنستان و نيز تلاش براى فروش فلزات غير قانونى محكوم شدم و مترجم اينجانب كه آقاى محمد مرادوف نيز به همين اتهامات ياد شده به بيست و يك سال حبس محكوم شده، تمامى اعتراضات من خطاب به مقامات ادارى و قضایى ايران تاكنون باقى مانده است.

اينجانب در شرايط نا مناسب از حيث سلامت جسمى و روحى قرار گرفته و بيش از ٥ سال است كه دچار مشكلات خانوادگى از جمله دورى از همسر و فرزندانم هستم و نه امكان تماس با آنان را داشته‌ام و نه آنان امكان ديدار مرا يافته‌اند. نياز به گفتن اين نيست كه اين جانب هيچ خواسته‌اى ندارم، جز اينكه سريعا آزاد شده و به كشور خويش و نزد خانواده‌ام بازگردم. چرا كه هيچ جرم يا اقدام غير قانونى مرتكب نشده و به نام عدالت از هركسى كه مى‌تواند قدمى در راه كمك به بى گناهان گرفتار انجام دهد، درخواست كمك مى‌كنم براى آزادى زندانى بى گناهی كه بيش از پنج سال است كه به جرم ناكرده در زندان كشور غريب گرفتار است، مدد رسانند.

باتير شاه محمداف – زندان رجايى شهر

یکشنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ – ۲۵ ژانویه ۲۰۱۵