استقبال آمریکا از آزادی زندانیان سیاسی

0
191

انجمن قلم آمریکا در بیانیه خود گفته است که نسرین ستوده اساسا نباید زندانی می‌شد

وزارت امور خارجه ایالات متحده و انجمن قلم آمریکا در بیانیه‌هایی از آزادی شماری از زندانیان سیاسی در ایران استقبال کرده‌اند.

ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است: “ما از گزارش‌های امروز در این باره استقبال می‌کنیم که حکومت ایران زندانیان عقیدتی متعددی از جمله نسرین ستوده، وکیل فعال حقوق بشر را آزاد کرده است.”

بر اساس گزارش‌ها روز چهارشنبه ۱۸ سپتامبر، ۲۷ شهریور، دست‌کم ۱۱ نفر از زندانیان سیاسی ایران آزاد شدند.

نسرین ستوده، مهسا امرآبادی، روزنامه نگار، فیض‌الله عرب‌سرخی، از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، محسن امین‌زاده، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و میرطاهر موسوی، نماینده پیشین مجلس از جمله دیگر آزادشدگان هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه خود در این باره یادآوری کرده است که حسن روحانی،  بارها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داد که آزادی برای همه ایرانیان را باز گرداند و گسترش دهد و همین‌طور خواستار آزادی‌های سیاسی و اجتماعی بیشتر از جمله آزادی بیان شده بود.

آمریکا گفته است همچنان از حکومت ایران می‌خواهد برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور گام بردارد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده بار دیگر از ایران خواسته است همه زندانیان عقیدتی را آزاد کند.

انجمن قلم آمریکا نیز از آزادی نسرین ستوده استقبال کرده و آن را “پیروزی همه مردان و زنانی که برای برقراری عدالت برای هموطنان خود مبارزه می‌کنند” خوانده است.

این انجمن که یک نهاد حامی آزادی بیان است، در سال ۲۰۱۱ میلادی جایزه آزادی قلم “باربارا گلدسمیت” را به نسرین ستوده اهدا کرده بود.

سوزان ناسل، مدیر انجمن قلم آمریکا که پیش‌تر مسئول امور سازمان‌های بین‌المللی در وزارت امور خارجه آمریکا بوده، در بیانیه خود گفته که نسرین ستوده اساسا نباید این‌طور زندانی می‌شد.

مدیر این انجمن اعلام کرده است: “ما از این که نسرین ستوده پس از بدرفتاری‌های شدیدی که در زندان دید، نهایتا آزاد شد، مسروریم.”

در این بیانیه ابراز امیدواری شده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ، به این روند ادامه دهد و همه نویسندگانی را که صرفا به خاطر استفاده از حق آزادی بیان خود در ایران حبس شده‌اند، آزاد کند.”