“استارشیپ” آماده پرواز مداری می‌شود

0
184

موشک فوق سنگین جدید شرکت فضایی خصوصی “اسپیس‌ایکس” موسوم به “استارشیپ” در حال سپری کردن آخرین مراحل آمادگی خود برای اولین تجربه پرواز مداری است.

نوآوری کن یا بمیر! این اصطلاحی است که اغلب در محافل فناوری مدام تکرار می‌شود تا یک کسب و کار فناورانه هرگز از حرکت باز نایستد.

شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) یکی از این شرکت‌ها است که در مسیر نوآوری حرکت می‌کند و چند سالی هست که با ابداعات خود در زمینه ماموریت‌های فضایی منجر به پیشرفت‌های چشمگیری در این صنعت شده است.

اکنون تنها چند هفته پس از اتمام آزمایش نمونه اولیه و کوچک‌تر موشک استارشیپ موسوم به استارهاپر(Starhopper) مشغول سرهم بندی قطعات نسخه بزرگتر است که می‌تواند ظرف دو ماه آینده به مدار زمین سفر کند.

وقتی اسپیس‌ایکس اوایل سال گذشته موشک “فالکون هوی”(Falcon Heavy) را به فضا پرتاب کرد، رکورد قدرتمندترین موشک جهان را از آن خود کرد. حالا پس از گذشت 18 ماه کار سخت، شرکت ایلان ماسک مشغول سرهم بندی جانشین “فالکون هوی” است که قصد دارد چندین فضانورد و چندین تن محموله را به عمق فضا منتقل کند و ماموریت اصلی آن نیز سفر به مریخ و باز کردن پای انسان به سیاره سرخ برای نخستین بار است.

“استارهاپر”(Starhopper) به عنوان بخشی از پروازهای آزمایشی زیر مداری اسپیس‌ایکس دو بار با موفقیت به پرواز در آمد، اما ارتفاع چندانی از سطح زمین نگرفت زیرا برای اطمینان از قابلیت راه اندازی، پرتاب و فرود انجام شد.

اکنون اسپیس‌ایکس در حال آماده سازی نمونه بعدی موسوم به “Starship Mk1” برای پرواز مداری است که مهندسان اسپیس‌ایکس در حال سرهم بندی آن در مرکز آزمایش شرکت در جنوب تگزاس هستند.

این شرکت در حقیقت دارای دو تیم اختصاصی است که نمونه‌های اولیه جداگانه‌ای از استارشیپ را توسعه می‌دهند. ایده این است که یک رقابت دوستانه بتواند طرح‌های خلاقانه‌ای ایجاد کند و همه چیز را در این زمینه با خلاقیت و سرعت همراه کند.

در هر حال به نظر می‌رسد که “Starship Mk1” که هم اکنون در تگزاس در دست ساخت است، اولین نمونه‌ای خواهد بود که از این رقابت بیرون می‌آید.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،  ایلان ماسک برگزاری یک نمایش و معرفی فنی را برای اواخر همین ماه میلادی در نظر گرفته است، جایی که انتظار می‌رود آخرین طراحی مربوط به این فضاپیمای نسل جدید این شرکت مورد بحث و بررسی قرار گیرد و پروازهای آزمایشی نیز به زودی پس از آن انجام شود.