اسامی برندگان جایزه نوبل شیمی ٢٠١۵ اعلام شد

0
151

جایزه نوبل شیمی 2015 به «توماس لیندال» از سوئد، «پل مولدریچ» از آمریکا و «عزیز سانسار» از ترکیه برای تحقیقات این دانشمندان درباره مکانیزم ترمیم دی‌ان‌ای اختصاص پیدا کرد.

مراسم اهدا جایزه نوبل شیمی از سال ١٩٠١ میلادی آغاز شد و از آن زمان تاکنون تنها ٨ سال مراسم اهدا این جایزه برگزار نشده و در مجموع ١٠۶ بار تا سال ٢٠١۴ میلادی جایزه نوبل شیمی اهدا شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس، هیأت داوران کمیته نوبل گفته‌اند: این جایزه به پاس تلاش ٣ دانشمند شیمیدان برای ارائه دانش بنیادی در مورد چگونگی عملکرد یک سلول زنده، مکانیسم ترمیم “دی ان ای” و استفاده از آن به منظور توسعه درمان جدید برای بهبودی سرطان‌ها اختصاص یافته است.

احتمال آسیب به “دی ان ای” در طول دوران زندگی فرد وجود دارد که در نتیجه موجب جهش سلولی، بروز بیماری سرطان و سرعت گرفتن روند پیری می شود. بدین سبب مجموعه ای از سیستم‌های مولکولی بطور دائم به نظارت و ترمیم “دی ان ای” سلولی می پردازند.

یکصد و هفتادمین جایزه نوبل شیمی به این سه دانشمند پیشگام در تشخیص عملکرد سیستم‌های ترمیم کننده با “نقشه‌برداری از مکانیسم مولکولی ترمیم پایه‌ای در سطح دقیق مولکولی” اختصاص یافت.

عزیز سنجر، دانشمند آمریکایی ترک تبار ۶٩ ساله در جنوب شرقی ترکیه و در خانواده‌ای متوسط پا به جهان گذارد. او در جوانی در تیم ملی فوتبال ترکیه بازی می کرد اما پس از مدتی فعالیتهای خود را بر ادامه تحصیلات دانشگاهی متمرکز نمود. عزیز سنجر پس از اتمام تحصیلات در رشته پزشکی در ترکیه، در دانشگاه تگزاس در دالاس آمریکا ادامه تحصیل داد.

توماس لیندال، ٧٧ ساله دانشمند آمریکایی که اکنون در بریتانیا در یک انستیتو تحقیقاتی فعالیت می کند، پس از اعلام اسامی برندگان گفته است از شنیدن این خبر بسیار شگفت‌زده شده ام.

پل مودریچ، دانشمند آمریکایی ۶٩ ساله نیز که تحصیلات خود را در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا به پایان رسانده است، در یک مؤسسه تحقیقاتی در نزدیکی واشنگتن مشغول به کار است.