از ارسال تسلیحات ایرانی به یمن “جلوگیری خواهد شد”

0
267

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با همکاری آمریکا درصدد جلوگیری از رسیدن تسلیحات از ایران به شورشیان یمن هستند. از سوی دیگر شورشیان حوثی با تاخیری دو روزه اعلام کردند که در مذاکرات آتی صلح در کویت شرکت خواهند کرد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ایالات متحده آمریکا به توافق رسیدند که از ارسال هرگونه تسلیحات از سوی ایران برای شورشیان یمن جلوگیری کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز عبداللطیف زیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در روز چهارشنبه (۲۰ آوریل / ۱ اردیبهشت) اعلام کرد که کشورهای عربی و آمریکا با گشت‌زنی در آب‌های منطقه مانع از ورود سلاح ایرانی به یمن خواهند شد.

ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که با حمایت مالی و تسلیحاتی از شورشیان حوثی در یمن به تشدید جنگ داخلی در این کشور دامن می‌زند.

زیانی همکاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا را در یک نشست خبری در حضور اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد. وزیر دفاع آمریکا پیش از این نشست خبری با وزیران دفاع کشورهای عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین، امارات متحده و عمان دیدار و گفت‌وگو داشت.

شرکت شورشیان حوثی در مذاکرات

دو روز پس از به تعویق افتادن مذاکرات صلح یمن، نماینده شورشیان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن روز چهارشنبه (۲۰ آوریل/۱ اردیبهشت) اعلام کردند که به مذاکرات صلح در کویت خواهند پیوست.

مذاکرات صلح یمن قرار بود، روز دوشنبه (۱۸ آوریل / ۳۰ فروردین) در کویت برگزار شود، اما به دلیل مخالفت شورشیان با ادامه گفت‌وگوها به تعویق افتاد. اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن پیشتر اعلام کرده بود که هنوز تاریخ جدیدی برای برگزاری مذاکرات تعیین نشده است.

کشورهای عربی ایران را به حمایت تسلیحاتی از شورشیان حوثی متهم می‌کنند

به گفته شورشیان عدم رعایت آتش‌بس از سوی عربستان و متحدانش دلیل مخالفت آنان با ادامه مذاکرات صلح بوده است.
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه نماینده سازمان ملل به شورشیان اطمینان داده که تمام تدابیر لازم برای رعایت آتش‌بس در یمن را به‌ کار خواهد بست.

بنا به گزارش شبکه خبری المصیره که وابسته به حوثی‌ها است، در روز دوشنبه (۱۸ آوریل) نبردهای سنگینی در صنعا، پایتخت یمن جریان داشته و نمایندگان حوثی‌ها قادر به ترک صنعا نبوده‌اند.

در مقابل شبکه خبری العربیه، وابسته به عربستان سعودی فشارهای پنج عضو دائم شورای امنیت به شورشیان را دلیل اصلی تغییر موضع آنان اعلام کرده است.

طبق ارزیابی سازمان ملل متحد مذاکرات آتی بهترین فرصت از آغاز جنگ داخلی در یمن تا کنون برای دستیابی به راه‌حلی صلح‌آمیز در این کشور است.

در مقابل ناظران سیاسی مستقل می‌گویند که امید زیادی نمی‌توان به مذاکرات آتی برای حل بحران یمن داشت، اما این مذاکرات می‌تواند به ادامه آتش‌بس یاری رساند.

به گزارش دویچه وله؛ شورشیان حوثی و طرفدران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن بر مناطق بزرگی از یمن از جمله بر صنعا، پایتخت این کشور تسلط دارند.

عربستان سعودی در راس ائتلافی برای حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور کنونی یمن وارد نزاع این کشور شد. عربستان از ماه مارس ۲۰۱۵ تا کنون دست به بمباران مواضع شورشیان زده است.

بنا به ارزیابی سازمان ملل از زمان مداخله نظامی عربستان در یمن بیش از ۶۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۸ / ۲ میلیون نفر در این کشور آواره شده‌اند.