ازدواج چهار هزار و ۴۸۸ دختر زیر ۱۵ سال در آذربایجان شرقی

0
532

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی، میانگین سنی ازدواج در پسران استان را ۲۷٫۸ سال و دختران را ۲۲٫۶ سال عنوان کرد و گفت: در سال ۹۲، سه مورد ازدواج زیر ۱۰ سال و چهار هزار و ۴۸۸ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال و شش مورد ازدواج پسران زیر ۱۵ سال در استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از ایسنا لیلا جاویدان در نشست خبری مدیر کل و معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با اصحاب رسانه، به مناسبت هفته ازدواج اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در سطح کشوری، بحث‌های اعتیاد، طلاق و خشونت موضوعات مهم هستند و بر اساس آماری که از ثبت احوال بدست آمده، آمار طلاق در استان از سال ۸۲ سیر صعودی طی کرده و آمار ازدواج نیز، از سال ۸۷ کاهش یافته است که معضل بزرگی در استان و کشور است.

وی افزود: ازدواج به هنگام، آسان و پایدار، سه شعار اصلی موضوع ازدواج در اداره کل ورزش و جوانان است و امیدوارم از سوی استانداری و مسئولان مربوطه تدابیری اندیشیده شود که موضوع ازدواج رشد یابد.

جاویدان در خصوص آمار مربوط به ازدواج در استان گفت: در پنج ماهه نخست سال ۹۳، شاهد کاهش ۸٫۲ درصدی ازدواج و افزایش ۷٫۵ درصدی آمار طلاق نسبت به سال ۹۲ بودیم و آذربایجان شرقی، رتبه دوازدهم را در نرخ ازدواج دارد.

وی گفت: در مجموع جوانان استان نسبت به آمار کشوری دیرتر ازدواج می‌کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان خاطرنشان کرد: در چند کمیته مختلف، کارگروه‌هایی ایجاد کرده‌ایم که کارگاه‌های خیریه و ازدواج، برگزاری جشنواره‌های تشویق و ترغیب ازدواج، کارگروه ازدواج کارکنان مجرد دستگاه‌ها و غیره از جمله این کارگروه‌ها هستند که در این راستا، بالغ بر ۱۵۰ برنامه اجرایی تشکیل شده است و بیشترین توجه ما، به بحث پیشگیری و درمان مربوط می‌شود تا این آسیب اجتماعی کاهش یابد.

وی درخصوص دلیل ادغام بحث ورزش و جوانان اظهار کرد: با توجه به علاقه جوانان به موضوعات ورزش، این تصمیم گرفته شد که بحث جوانان وارد ورزش شود و وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده است.

جاویدان گفت: جوانان، قشری هستند که نیاز به مسکن، تفریح، شغل، ابراز هویت و غیره را دارند و وزارت خانه‌ای پیدا نمی‌شود که به تنهایی بتواند تمام نیازهای جوانان را رفع کند و کلیه دستگاه‌ها، موظف به ارائه خدمت به جوانان هستند که وزارت ورزش و جوانان، پل ارتباطی میان جوانان و دستگاه‌های مختلف است.

وی در خصوص برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان در هفته ازدواج خاطرنشان کرد: ۳۰۰ مرکز مشاوره ازدواج در سطح کشوری بررسی و تأیید شده است و وزارت ورزش و جوانان قول داده است که در هفته جوان، مجوز شروع کار این مراکز داده شود که سهم استان در این بین، ۳۴ مورد خواهد بود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان با اشاره به وام‌های اختصاص یافته برای ازدواج جوانان، اظهار کرد: علاوه بر وام سه میلیونی ازدواج، پنج میلیون تومان نیز وام کمک هزینه خرید جهیزبه برای جوانان در نظر گرفته شده است که به زودی به جوانان متقاضی اختصاص می‌یابد.

وی عنوان کرد: سایت‌های مختلفی که تحت عنوان سایت همسریابی در کشور فعالیت می‌کنند، همگی بدون مجوز هستند و حتی تحت پیگرد قانونی هستند.

جاویدان درباره کاهش نشاط و شادابی در میان جوانان بیان کرد: در بحث نشاط جوانان، اقدامات مختلفی صورت گرفته است و خوشبختانه مسئولان استانی نیز طبق بررسی‌های انجام شده، در قالب تقسیم کار استانی تمایل زیادی به انجام تدابیر مختلف در سطح استان دارند که بحث زیرساخت‌ها، یکی از این بحث‌هاست.

وی درخصوص موضوع فیلترینگ سایت‌ها نیز گفت: بحث فیلترینگ، یک سیاست کلی است که باید از آن تابعیت کرد و وزارت ورزش و جوانان در آن تأثیری ندارد و اگر قرار است، تغییری در این موضوع ایجاد شود، باید از رأس صورت گیرد.