ارگ کریمخان شانس جهانی شدن‌‌اش را از دست داد

0
240

ارگ کریمخان شانس جهانی شدن‌اش را درحالی با ساخت هتل مرتفع خیابان رودکی از دست می‌دهد که میراث‌‌فرهنگی استان فارس تحت هیچ شرایطی زیر بار پیامد‌های منفی این اتفاق نمی‌رود. فعالی مدیر کل استان فارس معتقد است، «ارتفاع هتل کاملا مجاز است، هیچ‌ فردی جز کارشناس میراث‌فرهنگی حق دخالت ندارد. ساخت و ساز هتل بر اساس ملاک و ضوابط میراث‌فرهنگی درحال انجام است».

درحالی «سیامک بصیری»، معاون فنی میراث فرهنگی استان فارس، از اسکلت فلزی هتل خیابان رودکی تحت‌عنوان جهان‌نمایی دیگر نام می‌برد که «فریدون فعالی» مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی استان فارس ساخت و ساز هتل مرتفع خیابان رودکی را همسو با قوانین و ضوابط میراث‌فرهنگی اعلام می‌کند.

به‌ گزارش خبرنامه از CHN، ساخت هتل در مهمترین رکن مجموعه زندیه شیراز یعنی ارگ کریمخان نه‌تنها خط آسمان این اثر تاریخی را مخدوش کرده که کارشناسان میراث‌فرهنگی، ادامه ساخت هتل با چنین ارتفاعی را مانع ثبت‌جهانی پرونده مجموعه زندیه می‌دانند.

اما «فریدون فعالی» مدیر میراث‌فرهنگی استان فارس، در پاسخ به سئوالی درباره ارتفاع غیرمجاز هتل در محدوده ارگ اینطور می‌گوید: «مجاز بودن ساخت و ساز و ارتفاع هتل را ما تشخیص می‌دهیم. درحال‌حاضر هم تشخیص می‌دهیم که هیچ مشکلی ندارد».

این مسئول، با اشاره به اینکه ساخت هتل و میزان ارتفاع آن، طبق ضوابط میراث‌فرهنگی انجام شده تاکید کرد: «ارتفاع و ساخت هتل براساس ضوابط میراث‌فرهنگی صورت گرفته و به‌هیچ‌وجه مشکلی ندارد».

این درحالی است که “محسن عباسپور”، فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، طی چند سال گذشته بافت تاریخی شیراز کلکسیونی از تخریب‌ بناهای تاریخی و شکستن حریم‌های تاریخی تبدیل شده است.

او معتقد است، سال گذشته تخریب گسترده خانه‌های تاریخی را شاهد بودیم و امسال هم شکسته شدن حریم ارگ کریمخان. این اتفاقات نشان می‌دهد که ارگان‌های شهری و حتی میراث‌فرهنگی در سیاست‌های توسعه‌ای کمترین ارزشی برای آثار تاریخی قائل نیستند.

این فعال میراث‌فرهنگی استان فارس در رابطه با تخطئی حریم تاریخی ارگ کریمخان ادامه می‌دهد: ارگ به بازار وکیل بسیار نزدیک است و هرگونه آسیبی هر دو این بناهای تاریخی را تحت شعاع قرار می‌دهد. این درحالی است که نباید فراموش کرد، به‌همان اندازه که اصفهان نماد هنر صفوی در ایران است یا تهران می‌تواند لبریز از آثار دوره قاجار باشد شیراز هم می‌‌تواند مرکز هنر و آثار دوره زندیه باشد. چراکه بسیاری از آثار و بناهای آن مشابهی ندارد و این موضوع اهمیت مسئله را دوچندان می‌کند.

IMAGE635057087687695679

درحال‌حاضر آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند، مشکل اساسی در بروز چنین فاجعه‌هایی، فقدان نگاه‌ حفاظتی است. نبود چنین نگاهی در بسیاری از محوطه‌ها و آثار تاریخی منجر به بروز اتفاقی می‌شود که امروز در ارگ کریمخان شاهد آن هستیم. این هتل در حال ساخت در مسیر تردد روزانه کارشناسان میراث‌فرهنگی قرار دارد چراکه سازمان میراث‌فرهنگی شیراز در همان خیابانی واقع شده که این هتل در دست ساخت است.

عباسپور می‌افزاید، درحال‌حاضر مشکلی که برج جهان‌نما برای میدان نقش‌جهان داشت و تجربه‌ای که بدنه میراث‌فرهنگی کشور از آن کسب کرد حداقل می‌توانست این امید را زنده کند که چنین مشکلی دیگر تکرار نشود اما امروز دقیقا همان واقعه اما اینبار نه یک طبقه که چندین طبقه هتل در تعارض آشکار با قوانین حفاظتی میراث‌فرهنگی قرار گرفته و قطعا مانع از ثبت این گنجینه بی‌بدیل زندیه در فهرست یونسکو می‌شود.

طی سال‌های گذشته ارگ کریمخان مورد تهدیدهای فراوانی قرار گرفته از جمله وقوع آتش‌سوزی در ارگ، اقامت چندین ساله سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان دفتر و محل فعالیت کارکنان و به‌تازگی هم شکسته شدن حریم منظری بنا توسط یک پروژه هتل سازی. این درحالی‌است که چندی پیش خبر ثبت جهانی مجموعه زندیه توسط متولیان میراث‌فرهنگی اعلام شده بود.