اروپا قانون سدکنندۀ مجازات های آمریکا را فعّال کرد

0
226

برای حفاظت از شرکت های اروپایی فعال و تحت قراداد با جمهوریاسلامی، کمیسیون اروپا، روز جمعه هجدهم ماه مه، “قانون سد کنندۀ” تحریم های آمریکا را فعال کرد. هدف از فعال کردن این قانون حمایت از شرکت های اروپایی است که به دلیل معامله با جمهوری اسلامی می توانند در معرض تهدید تحریم های آمریکا  قرار بگیرند.
این قانون در سال ۱٩٩۶ تصویب شد، ولی هرگز به اجرا گذاشته نشد. اتحادیۀ اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه کوبا این قانون را به تصویب رساند.

به موجب این قانون شرکت ها و دادگاه های کشورهای اروپایی ملزم به رعایت مقررات تحریم های کشورهای ثالث نیستند.

کمیسیون اروپا همچنین به بانک اروپایی سرمایه گذاری اجازه داده تا سرمایه گذاری های شرکت های اروپایی با جمهوری اسلامی تسهیل کنند. تصمیم کمیسیون اروپا با موضعگیری رهبران کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا در نشست روز پنجشنبه در صوفیه سازگار است. این تصمیم واکنشی است به بازگشت تحریم های آمریکا پس از اعلام خروج این کشور از برجام توسط دونالد ترامپ.

ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، در توضیح این تصمیم گفته است که “مجازات های آمریکا بی نتیجه نخواهد بود و به همین خاطر کمیسیون اروپا وظیفۀ خود می‌داند که از شرکت های اروپایی به ویژه شرکت های کوچک و متوسط حمایت کند.” در این حال، “والدیس دُمبرووسکیس”، معاون رئیس کمیسیون اروپا، روز پنجشنبه هفدهم مه، قانون سد کنندۀ اروپا را در مقابل تحریم های آمریکا بی اثر خواند و گفت که اروپا عملاً در مقابل مجازات‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی بی دفاع است.

 رئیس فدراسیون صنایع آلمان، “دیتر کمپف”، نسبت به تاثیر تدابیر حفاظتی اروپا بر شرکت های آلمانی فعال در آمریکا ابراز نگرانی کرد. اتحادیۀ اروپا که در گذشته شریک اصلی تجاری ایران به شمار می رفت، پس از امضای توافق اتمی سال ٢٠۱۵، بر تلاش های خود برای گسترش مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی افزود.

بعد از سال ٢٠۱۶ سه کشور آلمان، فرانسه و ایتالیا بیش از ٢٠ میلیارد دلار در صنایع جمهوری اسلامی سرمایه گذاری کردند و در سال ٢٠۱۶  صادرات نفت ایران به اتحادیۀ اروپا ۳۳۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به رقم ۵ میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار رسید.

رئیس کمیسیون اروپا، ژان-کلود یونکر، روز پنجشنبه هفدهم ماه مه در پایان نشست اتحادیۀ اروپا و کشورهای بالکان گفته بود که باید در مقابل نتایج زیانبار تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی از هم اکنون واکنش نشان داد و در همین چارچوب قانون سدکنندۀ اروپا از روز جمعه هجدهم ماه مه فعال می شود. ژان-کلود یونکر هدف از اجرای این قانون را خنثی کردن نتایج فراملی تحریم های آمریکا اعلام کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ در اظهاراتی جداگانه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت که نتایج غیرمستقیم تحریم های آمریکا به سود روسیه و چین در منطقه و منافع شرکت های آنها تمام خواهد شد.