اردوغان در مصاحبه با رویترز: احتمال کودتا هنوز وجود دارد

0
156

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز گفت به خاطر نفوذ تروریست ها و جدایی طلبان به ساختار کشور و قصور قابل توجه اطلاعاتی در ساختار ارتش ترکیه، طرح “بازسازی” ارتش انجام می شود.

رجب طیب اردوغان در نخستین مصاحبه پس از اعلام وضعیت اضطراری در ترکیه به دنبال شکست کودتا در آن کشور، هشدار داد که احتمال یک کودتای جدید هنوز وجود دارد و تاکید کرد که “ما همچنان هشیار هستیم.”

وی اضافه کرد “کاملا روشن است که کمبود و قصور قابل توجهی در ساختار اطلاعاتی ما وجود داشت، و پنهان کردن آن مورد ندارد.”

 اردوغان از بازسازی ارتش به منظور آنچه او ریشه کن کردن ویروس خرابکاری در ارتش است خبر داد و گفت “ظرف مدت کوتاهی ساختار جدیدی برقرار خواهد شد که نیروهای مسلح خون تازه‌ای دریافت خواهند کرد. به تصور من ما باید درس‌های مهمی از این رویداد گرفته باشیم. این روندی است که ادامه دارد و ما این مسیر را بسیار فعالانه ادامه خواهیم داد.”

رجب طیب اردوغان گفت نشست شورای عالی نظامی کشور که قرار است اول اوت برگزار شود برای نظارت بر بازسازی ارتش یک هفته زودتر تشکیل می شود که در راس آنها نخست وزیر، وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش قرار دارند.

ترکیه امروز دومین روز وضعیت اضطراری در کشور را که پارلمان روز پنجشنبه برای سه ماه تصویب کرد، گذراند. رئیس جمهوری ترکیه گفت هیچ مانعی در صورت لزوم در سر راه تمدید وضعیت اضطراری ماورای سه ماه وجود ندارد و تعهدش را برای ادامه سرکوب اوپوزیسیون، بویژه طرفداران فتح الله گولن که او را مسول ایجاد سازمان تروریستی موازی دولت و مسول کودتا قلمداد می کند، تکرار کرد.

او گفت “برای کسب بالاترین درجه موفقیت، ما هر اقدام لازم را انجام می دهیم و آنچه باید مراقب باشیم، باقی ماندن در چارچوب قانون است. هدف ما روشن است. همانطور که از اول ژوییه درعملیات علیه سازمان های تروریستی جدایی طلب پ.ک.ک عمل کردیم، با سازمان تروریستی دیگر یعنی سازمان تروریستی گولن هم عمل خواهیم کرد.”

رجب طیب اردوغان برای برقراری مجازات اعدام که با انتقاد جهانی، بویژه از سوی اتحادیه اروپا روبرو شده است، تلاش می‌کند.

آنکارا روز پنجشنبه بطور موقت کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را که حفاظت از حقوق بشر و حقوق اساسی و آزادی را برای مردم کشور ملزم می کند، برای دوره سه ماهه وضعیت اضطراری تعلیق کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ خیابان های شهرهای عمده ترکیه در روز جمعه آرام به نظر می‌رسیدند.