اردوغان با مصادره اموال بازرگانان ترک، ارتش خصوصی می سازد؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
242

منابع اطلاعاتی می گویند؛ رجب اردوغان قصد دارد با ثروت های مصادره شده تجار و بازرگانان ترک، یک گارد ضربت برپا کند. پس از کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه 2016 در ترکیه تاکنون اموال نزدیک به دویست تن از تجار و بازرگانان ترک به بهانه ارتباط با فتح الله گولن و مظنون به شرکت در کودتای نافرجام از سوی دولت بطورغیر قانونی مصادره شده اند. در میان اموال مصادره شده دو شرکت؛ آیدینلی گروپ و اروغلو هلدینگ در شمار پانصد شرکت بزرگ جهان جای دارند.

پس از کودتای نافرجام در ترکیه اردوغان دست به پاکسازی ارتش ، نیروهای امنیتی و پلیس ترکیه زد ولی با همه این اقدامات هنوز به بازماندگان این نیرو ها اعتماد ندارد و هدف وی برپا کردن یک گارد خصوصی به موازات نیروهای مسلح ترکیه و جلوگیری از کودتای احتمالی ارتش این کشور در آینده می باشد. این گارد ضربت در خدمت اهداف حزب عدالت و توسعه رجب اردوغان قرار خواهد گرفت. اردوغان  می تواند با این ثروت هزاران جوان بیکار ترک را بخدمت اهداف شخصی خود و حزبش درآورد و بخشی از نیروهای مخالف بشارالاسد در منطقه شمال سوریه و برخی از افراد داعش را نیز به عنوان لژیون خارجی ترکیه  در این ارتش خصوصی بکار گیرد. در این راستا عربستان اظهار علاقه کرده است تا سهمی در این ارتش خصوصی داشته باشد.

مصادره اموال بازرگانان ترک یاد آور مصادره و غارت اموال ارمنیان در امپراتوری عثمانی به هدف تشکیل ترکیه نوین می باشد. ارمنیان پیش از آغاز جنگ جهانی اول نقش بسزایی در اقتصاد امپراتوری عثمانی و سیستم بانکداری آن داشتند.

خزانه خالی عثمانی و طمع حکومت ترکان جوان به ثروت های ارمنیان باعث شد تا طرح نابودی مردم ارمنی و غارت اموال آنان در دستور کار حزب اتحاد و ترقی آن زمان قرار گیرد. مجموع ثروت مصادره شده ارمنیان معادل یک سوم کل ثروت امپراتوری عثمانی تخمین زده می شود.

یکم سپتامبر 2016

.