ارتباط رژیم جمهوری اسلامی با نقشه حمله به سفارت امارات در اتیوپی

0
124

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد ۱۵ نفری که به اتهام بررسی حمله به سفارت امارات متحده عربی در آدیس‌ آبابا، پایتخت اتیوپی، بازداشت شده‌اند با رژیم جمهوری اسلامی مرتبط بوده‌اند.

مقامات اتیوپی هنوز هویت دستگیرشدگان را افشا نکرده است اما بنا به گزارش نیویورک تایمز و به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی پس از دستگیری احمد اسماعیل، متهم شماره ۱۶ در سوئد مشخص شد رژیم جمهوری اسلامی پشت این حمله بوده است. این عملیات بخشی از تلاش گسترده‌تری برای شناسایی اهداف نرم در آفریقا بوده تا رژیم جمهوری اسلامی آنها را به عنوان انتقام احتمالی کشته شدن محسن فخری زاده، مدیر ارشد برنامه هسته‌ای و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس درنظر بگیرد.

آدمیرال هایدی ک. برگ، مدیر اطلاعاتی فرماندهی آفریقا در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید رژیم جمهوری اسلامی پشت عملیات ۱۵ نفره‌ای بود که در اتیوپی بازداشت شدند و احمد اسماعیل، مغز اصلی این حمله بود که در سوئد دستگیر شده است. به گفته آقای برگ اتیوپی وسوئد برای برهم زدن این دسیسه، همکاری کردند.

هنوز مقامات ارشد آمریکایی در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

این گزارش می‌گوید سفارت رژیم جمهوری اسلامی در آدیس آبابا، اتهام‌ها را رد کرده است.

صدای آمریکا نوشت؛ پیش از این و در شهریور ماه ۱۳۹۹ چند منبع خبری ایالات متحده از جمله فاکس‌نیوز، پولیتیکو، واشنگتن اگزمینر به نقل از منابع ناشناس ایالات متحده نوشتند که رژیم جمهوری اسلامی به تلافی حمله پهپادی‌ آمریکا در اوائل سال‌ جاری میلادی که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس منتهی شد، در حال آماده شدن براى ترور لانا مارکس، سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی است.