“ارابه مرگبار حاکمان را متوقف کنید” بیانیه ۱۱۲ فعال سیاسی، مدنی و فرهنگی کشور برای جلوگیری از اعدام سه معترض آبان

0
181

بیش از صد تن از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی کشور با صدور بیانیه ای خواستار همکاری همگانی برای جلوگیری از اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ماه شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بنا بر کدام قانون و مجوزی مجازات آسیب‌رسانی مردم جان به لب رسیده به برخی اماکن عمومی اعدام است؟»

دراین بیانیه همچنین آمده است «این سه جوان ایرانی جز “اعتراض” که از حقوق اولیه انسانی شان است و در اعلامیه جهانی حقوق بشر (اصل۲۰) بر آن تصریح شده و حتی قوانین داخلی ایران (اصل ۲۷ قانون اساسی) نیز آن را به‌رسمیت شناخته، کاری نکرده اند که مستوجب مجازات باشد. آنان به گفته خود در هیچ حرکت تخریبی نیز حضور نداشته‌اند.

این افراد در بخشی از بیانیه خود گفته اند اینک ما فارغ از هر گرایش سیاسی که داریم با صدای بلند انزجار خود را از صدور حکم اعدام برای سه جوان هموطن‌مان اعلام می کنیم و از هر طریقی که بتوانیم برای توقف اجرای این حکم ضدانسانی تلاش خواهیم کرد:«ما از همه آزادیخواهان جهان در این تلاش یاری می طلبیم تا برای توقف ارابه مرگبار حاکمان ایران، همگان فارغ از هرگونه گرایش سیاسی باید دست به دست هم داده و یک صدا افکار عمومی و وجدان ایرانیان و جهانیان و نهادهای حقوق بشری را به یاری بطلبیم تا مانع ادامه این روش جنایتکارانه توسط حاکمان نظام ولایت فقیه شویم.»

 پس از طوفان اینترنتی دیشب میلیون ها کاربر ایرانی در اعتراض به تأیید حکم اعدام این سه جوان با هشتگ «#اعدام_نکنید»فشارهای داخلی و خارجی بر قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای نقض حکم اعدام این سه جوان به شدت افزایش یافته است.

عصر امروز چهارشنبه ۲۵ تیرماه، چند دقیقه بعد از آنکه خبرگزاری فارس از توقف اجرای حکم اعدام با دستور ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه خبر داد و کاربران شبکه‌های اجتماعی این خبر را به عنوان موفقیت کمپین خود تلقی کردند، خبرگزاری قوه قضاییه آن را تکذیب کرد، اما گفت که امکان اجرای ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی در باره این سه نفر وجود دارد.

مرکز رسانه قوه قضائیه ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد همچنانکه روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری اعلام کرد «ممکن است در فرایند قانونی اجرای احکام، دادرسی‌های فوق‌العاده مانند اعمال ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری چه در این پرونده و چه در سایر پرونده‌ها نتیجه پرونده را توأم با تغییر کند». بنابراین در این پرونده نیز در صورت وصول درخواست، قوه قضائیه طبق روال قانونی به آن رسیدگی خواهد کرد اما تا کنون درخواستی از جانب وکلای متهمین واصل نشده است.

در همین حال، وکلای پرونده هم عصر امروز اعلام کردند که اجازه دسترسی آنها به پرونده داده شده و امیدوار هستند بتوانند حکم اعدام را نقض کنند.

ماده ۴۷۷قانون آیین دادرسی چه می‌گوید؟

بر اساس ماده ۴۷۷ که سخنگوی قوه قضاییه بدان اشاره کرده است، در موارد استثنائی اگر رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادر شده از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرع تشخیص بدهد، می‌تواند پرونده را به دیوان عالی کشور بفرستد تا در شعبه‌ای که خود رییس قوه قضاییه تشخیص می‌دهد، دوباره به پرونده رسیدگی شود.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ در بیانیه امروز ۱۱۲فعال سیاسی، مدنی و فرهنگی آمده است:

«درپی کشتار صدها نفر از مردم معترض جان به لب رسیده در آبان ماه ۹۸، عطش نظام قدرت و ثروت و فریب حاکم به انتقام گیری از مردم معترض و گسترش جو ارعاب بالاخره به صدور حکم قطعی اعدام برای سه جوان ایرانی؛ امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی منجر شد. حکمی بیرحمانه که نه تنها به بدیهی‌ترین موازین حقوق بشر که حتی قوانین خود این نظام نیز دهن کجی می‌کند. برخی از وکلای پرونده‌ای که حکم جان ستاندن متهمانش قطعی شده هنوز نتوانسته‌اند به پرونده دسترسی پیدا کنند!

این سه جوان ایرانی جز «اعتراض» که از حقوق اولیه انسانی شان است و در اعلامیه جهانی حقوق بشر(اصل۲۰) بر آن تصریح شده و حتی قوانین داخلی ایران(اصل ۲۷ قانون اساسی) نیز آن را به‌رسمیت شناخته، مرتکب نشده‌اند و به گفته خود در هیچ حرکت تخریبی نیز حضور نداشته‌اند. وانگهی بنا بر کدام قانون و مجوزی مجازات آسیب‌رسانی مردم جان به لب رسیده به برخی اماکن عمومی اعدام است؟ در بسیاری از کشورهای آزاد جهان در صورت بروز شورش‌ها سعی در فهم علل عصیان جامعه و حل و رفع آن دارند. ولی در استبداد دینی حاکم بر ایران، نیروهای امنیتی خود به شکل رذیلانه‌ای تلاش در ایجاد و تشدید خشونت و تخریب دارند.

امروزه هشدار نسبت به وضعیت اسفبار کشور و بروز نارضایتی‌ها و خشم و خیزش اعتراضی مردم، دیگر نه تنها از سوی فعالان سیاسی و کارشناسان مستقل بلکه از زبان بعضی وزرای دولت نیز شنیده می‌شود.

حاکمان ایران اما، هراس و نگرانی‌شان را از این آتش زیرخاکستر نه با پاسخ به مطالبات مردم، تغییر شیوه حکمرانی و حتی بسان دیگر دیکتاتوری‌ها با وعده و وعید ولو ظاهری و عوامفریبانه بلکه با خط و نشان کشیدن برای مردم در رنج و فشار، تکرار سناریوی همیشگی ارعاب و هراس افکنی، تجهیز هرچه بیشتر نیروهای سرکوب و با اعدام بیگناهان بروز می دهند.

ما جمعی متکثر از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی* صدور این احکام وحشیانه را محکوم می‌کنیم و برآنیم که برای توقف ارابه مرگبار حاکمان ایران، همگان فارغ از هرگونه گرایش سیاسی باید دست به دست هم داده و یک صدا افکار عمومی و وجدان ایرانیان و جهانیان و نهادهای حقوق بشری را به یاری بطلبیم تا مانع ادامه این روش جنایتکارانه توسط حاکمان نظام ولایت فقیه شویم…»

*اسامی امضا کنندگان این بیانیه به ترتیب حروف الفباء:

آینده آزاد، داریوش آشوری، مهرداد احمدزاده، فرید اشکان، بیژن افتخاری، علی افشاری، محمدجواد اکبرین، بهرام امامی، آسیه امینی، مهدی امینی‌زاده، وهاب انصاری، محمد اولیائی فرد، رضا باقری، حسین بحیرایی، محمد برقعی، نسترن بزازی، مهرداد بهارآرا، سهراب بهداد، عصمت بهرامی، بهروز بیات، بیژن پوربهنام، حسین پورجانکی، محمد پوردوائی، احمد پورمندی، علی پورنقوی، امیرحسین پویا، بیژن پیرزاده، مریم تنگستانی، نیره توحیدی، ئالان توفیقی، رسول تیهوئیان، مهدی جامی، حسن جعفری، سمیرا جمشیدی، فرزاد جواهری، جعفر حسین زاده، اسماعیل ختائی، بهروز خلیق، جمشید خون‌جوش، فرهاد داوری، مهرداد درویش پور، شیرین دخت دقیقیان، سهراب رزاقی، فواد روستایی، سعید رهنما، اسماعیل زرگریان، حسن زهتاب، مسعود سفری نسب، مریم سطوت، کیومرث سلطان‌آبادی، سیامک سلطانی، ساسان سلیمانی، محمد سلیمانی، معصومه شاپوری، بیژن شاهمرادی، منصوره شجاعی، مازیار شکوری گیل چالان، محمود شوشتری، راحله طارانی، اشکبوس طالبی، پیمان عارف، هژیر عطاری، رضا علامه‌زاده، کاظم علمداری، احمد علوی، رضا علوی، محمدصادق علی‌اصغری، رضا علیجانی، محمود علیزاده لسانی، مناف عماری، مهدی فتاپور، حسن فرشتیان، ویدا فرهودی، سیامک فرید، سیاوش قائنی، ماشاالله قدسی، فرخ کابلیان، صادق کار، بهزاد کریمی، رضا کریمی، علی کشتگر، حمید کوثری، پروین کهزادی، جلال کیابی، حسن گلشاهی، سهیلا گلشاهی، مهدیه گلرو، منوچهر گلشن، منوچهر لرستانی، رحمان لیوانی، عفت ماهباز، ملیحه محمدی، یوسف محمدی، پرویز مختاری، رضا مسموعی، مهران مصطفوی، هایده مغیثی، باویان ملک، پروین ملک، کیوان ملکی، امیر ممبینی، مهدی ممکن، علی‌اکبر موسوی (خوئینی)، یاسر میردامادی، مهران میرفخرائی، حسن نایب هاشم، احمد نجاتی، فرهاد نعمانی، محسن نکومنش، مهدی نوربخش، مرتضی نیکی، پروین همتی، توران همتی، فرهاد یگانه، حسن یوسفی اشکوری.