ارائه اعاده دادرسی برای سیامک و باقر نمازی و امیدواری به آزادی آنها

0
189

وکیل باقر نمازی شهروند ایرانی– آمریکایی که به ۱۰ سال حبس محکوم شده گفت موکلش ماههاست به دلیل قادر نبودن تحمل زندان به دلیل بیماری قلبی و کهولت سن به مرخصی آمده است.

مهرداد قربانی سرابی وکیل باقر نمازی تاکید کرد باقر نمازی «مدت مدید و قابل توجهی» است که از زندان به مرخصی آمده است. این وکیل گفت: «او اکنون در کنار خانواده‌اش به سر می‌برد و دوران درمان خود را طی می‌کند.» آقای سرابی با این حال گفت تاریخ دقیق مرخصی او را به یاد ندارد.

وکیل باقر نمازی و فرزندش سیامک نمازی همچنین خبر از اعاده دادرسی هر دو آنها داد و گفت اعاده دادرسی برای پرونده سیامک و باقر نمازی را روز دوشنبه ۲۹ مرداد ماه به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور تحویل داده است.

مهرداد قربانی سرایی گفت: «اعاده دادرسی برای این حکم سنگین حق باقر و سیامک نمازی بود و ما دوشنبه هفته گذشته (۲۹ مرداد ماه)تقاضای اعاده دادرسی را به دادگاه دادیم. امیدواریم که منجر به آزادی هر دو آنها شود.»

باقر نمازی، ۸۲ ساله و زندانی دوتابعیتی که در تاریخ سوم اسفند ۹۴ بازداشت و بعدتر به اتهام همکاری با دول متخاصم (آمریکا) به ۱۰ سال حبس محکوم شد پیش از این به دلیل کهولت سن، بیماری قلبی و افت شددید فشار خون بارها از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد.

باقر نمازی یک بار پس از نصب باتری ضربان‌ساز در تاریخ هشتم بهمن ۹۶ به مدت شش روز به مرخصی آمد. محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۹۶ در یک نشست خبری با اظهار اینکه باقر نمازی به شکل دایم آزاد نشده است گفته بود این زندانی برای سه روز به مرخصی امده است و به دلیل تقاضا برای معاینات پزشکی بیشتر سه روز دیگر مرخصی او تمام شده است.

اما چند روز پس از مرخصی شش روزه باقر نمازی و انتقال مجدد او به زندان اوین، آقای نمازی مجددا در تاریخ  ۲۳ بهمن ماه به دلیل وخامت حال به بیمارستان منتقل شد. جرد گنسر، وکیل آمریکایی باقر نمازی در بیانیه‌ای که روز ۲۳ بهمن ماه منتشر کرد گفت موکلش «برخلاف نظر پزشک متخصص و پزشک قانونی که برای او سه ماه مرخصی درمانی درخواست کرده بودند به زندان بازگردانده شده است.»

باقر نمازی مجددا در تاریخی نامشخص به مرخصی آمده است و در حال حاضر در کنار خانواده‌اش است.

سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ۱۵ بهمن ماه  در توضیح مرخصی باقر نمازی در جمع خبرنگاران همچنین گفته بود او «مانند هر زندانی دیگر به مرخصی آمده است.» محسنی اژه‌ای در حالی مرخصی را حق هر زندانی عنوان کرد که سیامک نمازی از زمان بازداشت در تاکنون حتی یک روز هم مرخصی نیامده است و البته بسیاری دیگر از زندانیان عقیدتی و سیاسی.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ مهرداد قربانی سرابی در پاسخ به اینکه چرا سیامک نمازی از زمان بازداشت تاکنون به مرخصی نیامده است گفت خانواده و او در تلاش برای گرفتن مرخصی برای سیامک نمازی نیز هستند.