ادای دین جشنواره کن به خانواده روسلینی و برگمن

0
458

ایزابلا روسلینی امسال با نشستن بر صندلی ریاست داوری کن، بیش از هر سال دیگر حضور خانواده‌اش در کن را زنده کرده است.

 ایزابلا روسلینی امسال با نشستن روی صندلی ریاست هیات داوران بخش نگاه ویژه فستیوال فیلم کن، در حقیقت یکی از سنت‌های دیرینه خانوادگی خود را زنده کرده است.

هر دوی والدین او یعنی روبرتو روسلینی کارگردان تاثیرگذار ایتالیایی که در زمان جنگ جهانی دوم دوربینش را به خیابان‌ها برد و به یکی از پیشگامان ژانر نئورئالیسم بدل شد و مادرش اینگرید برگمن که بدرود اشکبارش با همفری بوگارت در فیلم «کازابلانکا» یکی از به یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های تاریخ سینماست، از بازدیدکنندگان ثابت این فستیوال بودند.

در سال ۱۹۴۶، فیلم پدر او یعنی «رم، شهر باز» در اولین مراسم فستیوال کن به نمایش درآمد. مادر او رییس هیات داوران بخش رقابتی فستیوال در سال ۱۹۷۳ بود و پدرش هم این افتخار را در سال ۱۹۷۷ داشت؛ او تنها هفت روز بعد از پایان فستیوال آن سال درگذشت. خود ایزابلا هم در سال ۱۹۹۰ و وقتی فیلم «آزاد قلب» دیوید لینچ که او در آن نقش‌آفرینی می‌کرد برنده جایزه نخل طلا شد، بخشی از تاریخ کن شد.

ایزابلا به هالیوود ریپورتر می‌گوید: «کن همیشه نماینده استودیوهای بسیاری بوده، توزیع‌کنندگان آمریکایی بسیاری در آن شرکت کرده‌اند، شاید حتی بیشتر از فستیوال‌های دیگر. و شاید به خاطر اینکه خانواده من در هر دو قاره موفق بوده‌اند این تاریخ طولانی مدت به وجود آمده است.»

این ارتباط در مراسم امسال هم بیشتر دیده خواهد شد زیرا تصویر اینگرید برگمن روی پوستر رسمی کن دیده می‌شود. او امسال از بالا همه چیز را تماشا می‌کند. فستیوال کن قصد دارد با نمایش فیلم مستند «اینگرید برگمن – با کلمات خودش» ساخته استیگ بیورکمن از مسیر حرفه‌ای کاری او تجلیل کند.

1694404

برگمن که در سال ۱۹۱۵ به دنیا آمد و در سال ۱۹۸۲ از دنیا رفت، ابتدا با کار کردن در کشور خود یعنی سوئد و بعد در آمریکا،‌ تبدیل به یک ستاره بین‌المللی شد. وقتی او در سال ۱۹۵۰ از همسر اولش پیتر لیندستروم جدا شد تا با روسلینی ازدواج کند، باعث خلق یک ماجرای بزرگ در هالیوود شد. اما او بعد از پشت سر گذراندن بیشتر دهه ۱۹۵۰ در ایتالیا، بار دیگر به آمریکا بازگشت و دومین اسکار خود را برای نقش‌آفرینی در فیلم سال ۱۹۵۶ «آناستازیا» دریافت کرد.

به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، ایزابلا که حالا ۶۲ سال دارد و مادر دو فرزند بزرگ است، قصد دارد امسال در کن، صد سالگی تولد مادرش را با ظاهر شدن در بازخوانی روی صحنه اتوبیوگرافی برگمن با عنوان «داستان من» جشن بگیرد. بازیگرانی از جمله جرمی آیرونز او را در این کار همراهی خواهند کرد. او همچنین قصد دارد یک کتاب جدید با عنوان «اینگرید برگمن – زندگی با عکس» را نیز منتشر کند. روسلینی می‌گوید: «تنها برای تجلیل کردن از او نیست، بلکه برای تجلیل از فرهنگ دورانی است که او در آن زندگی می‌کرد.»