ادای احترام به کارگردان فقید کوبریک

0
343

مایشگاهی از میراث سینمایی استنلی کوبریک در بیستمین سالگرد درگذشت او در لندن برپا شد.

از لباس‌هایی که در فیلم «پرتقال کوکی» و «غلاف تمام فلزی» پوشیده شده بودند تا ماشین تایپ فیلم «درخشش» و بسیاری از دیگر وسایل به جای مانده از فیلم‌های استنلی کوبریک، در قالب یک نمایشگاه که به تازگی در لندن افتتاح شده، به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه برای بیستمین سالگرد درگذشت کارگردان آمریکایی و برای بزرگداشت یاد او برگزار شده است.

فیلم‌ها، پوسترها، عکس‌ها، نامه‌ها و مصاحبه‌های وی نیز از دیگر اقلامی هستند که در این نمایشگاه با عنوان «استنلی کوبریک: نمایشگاه» که در موزه دیزاین لندن برپا شده، در معرض دید عموم گذاشته شده است.

کوبریک به عنوان یک فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تدوینگر برای تحقیق کامل و توجه‌اش به جزئیات در جریان ساخت فیلم‌های تأثیرگذار و ماندگارش شناخته می‌شود. «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» اثری در دنیای علمی تخیلی، فیلم ترسناک «درخشش» و کمدی سیاه «دکتر استرنج لاو» شماری از این آثار هستند که به مناسبت بزرگداشت این کارگردان ماه آینده بار دیگر در بریتانیا اکران می‌شوند.

برگزار کنندگان این نمایشگاه از کوبریک به عنوان استاد توجه به جزئیات یاد کرده‌اند.

کوبریک بیش از ۴۰ سال در بریتانیا زندگی کرد.

دختر کوبریک از این نمایشگاه برای توجه به وسایل پدرش تشکر کرد و گفت این وسایل همه در خانه‌شان جمع‌آوری شده بود و تاکید کرد که پدرش هرگز هیچ چیز را دور نمی‌انداخت.

نمایشگاه استنلی کوبریک از ۲۶ آوریل شروع به کار کرده و تا ۱۵ سپتامبر دایر خواهد بود.

بیشتر فیلم‌های کوبریک اقتباس ادبی هستند و معمولاً مورد ستایش منتقدان واقع شده‌اند. کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات دقیق در فیلم‌هایش معروف بود و به همین علت روش او در فیلمسازی کند و طولانی بود، تا آنجا که گاه میان ۲ فیلم او سال‌ها وقفه می‌افتاد. او در طول ۴۸ سال فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳ فیلم بلند ساخت.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، وی سال ۱۹۹۹ به دلیل ایست قلبی در حالی که ۷۰ ساله بود، در انگلستان درگذشت.