ادامه محکومیت‌های سریالی محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر

0
264

محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی در سومین پرونده اش از سوی دادگاه کیفری شازند به اتهام تشویش اذهان عمومی به ۲ سال زندان تعزیری و چهار میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد. این وکیل ۴۳ ساله که هم اینک در اراک زندانی است، پیش از این در یک پرونده به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و در دیگری به ۱۴ سال حبس در مرحله بدوی محکوم شده و با احتساب حکم جدید، او در سه پرونده به ۱۹ سال زندان محکوم شده است.

حکم دو سال حبس و چهار میلیون تومان جریمه محمد نجفی روز دوم بهمن به پیام درفشان، وکیل آقای نجفی ابلاغ شده است. پیام درفشان گفت شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری شازند حکم جدید را در حالی صادر کرده که این اتهامات در پرونده‌های پیشین رسیدگی شده است.

آقای درفشان گفت حکم جدید محمد نجفی با استناد به نوشته‌هایش در اینستاگرام صادر شده که موکلش قبلا با استناد به همین نوشته‌ها محاکمه و محکوم شده است و این وکیل دادگستری به دلیل عمل واحد دو بار محکوم شده است.

پیام درفشان پس از برگزاری دادگاه در مصاحبه ای گفت در پرونده موکلش اراده‌ای فراقضایی حاکم است. دادگاه اراک در حالی پس از یک جلسه دادگاه حکم را صادر کرده که به گفته وکیل، محمد نجفی در حین رسیدگی به دلیل رفتار ماموران حال روحی مناسبی نداشته است: «ماموران نیروی انتظامی  با قلدری و توهین با افراد برخورد کرد و زمانی که همسر آقای نجفی برای احوال پرسی رفت، مامور در حضور بستگان و دوستان و وکلا با دست به سینه خانم نجفی کوبید که همه رانگران و عصبی کرد و مامور نه معذرت خواهی کرد و برعکس همه را تهدید می‌کرد. نجفی در طول جلسه دادرسی دچار فشار سنگین عصبی بود.»

محمد نجفی پیش از زندانی شدن علاوه بر قبول وکالت فعالان سیاسی و مدنی، در تجمعات و دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی نیز حضور پررنگی داشت و چند بار بازداشت شد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ برخوردهای امنیتی-قضایی با این وکیل دادگستری از دی ماه ۹۶ و زمانی شدت یافت که او به همراه یکی از دوستانش ار مرگ مشکوک وحید حیدری، یک جوان معترض در بازداشتگاه نیروی انتظامی اراک پرده برداشت. افشاگری که به بازداشت و محاکمه محمد نجفی و تعداد دیگری از فعالان سیاسی و مدنی اراک منجر شد.