ادامه «فرار از زندان» ساخته می‌شود

0
462

با آنکه حدود 6 سال از پایان سریال «فرار از زندان» می گذرد اما هنوز یکی از بهترین و محبوب ترین سریال های ساحته شده در تلویزیون آمریکا است. سریالی که رکورد بینندگان شبکه فاکس را زد، به خاطر تاثیرگذاری اش در نمایش در زندان ها ممنوع شد و به شبکه خانگی ایران هم آمد. همین دلایل کافی بود تا تهیه کنندگان آن تصمیم بگیرند که همچون دیگر سریال ها موفق، بار دیگر و احتمالا هم برای بار آخر آن را ادامه دهند.

«فرار از زندان» داستان دو برادر است؛ لینکولن و مایکل. یکی از آنها برای جرمی که مرتکب نشده به حکم اعدام محکوم شده و دیگری برای آزادی او از زندان و پاک کردن اسمش نقشه ای ماهرانه کشیده است. تا به این جا شاید «فرار از زندان» هیچ داستان خاص و منحصر به فردی نسبت به دیگر فیلم ها و سریال ها نداشته باشد. اما جزئیات فراوان هر قسمت و استرس و هیجان آن و خرده داستان هایی که دقیقه به دقیقه به آن افزوده می شود خیلی زود آن را به یکی از محبوب ترین سریال ها تبدیل کرد و موفقیت زیادی برای سازنده اش «پال شیورینگ» به همراه آورد. به گفته منتقدان هر کس نیازمند یک موفقیت بزرگ در زندگی اش است، ساخت سریال «فرار از زندان» همین موفقیت بزرگ در حرفه شیورینگ بود.

پس آنچنان هم دور از ذهن نیست که او پس از 10 سال بخواهد باز هم طمع آن موفقیت پیشین را بچشد.

210046_962

البته او موفقیت سریالش را مدیون سریال هایی همچون «لاست» و «24» است. زیرا اگر آنان و موفقیتشان نبود شاید اصلا «فرار از زندانی» شکل نمیگرفت که بخواهد اینچنین مخاطبانش را پای تلویزیون میخکوب کند. در سال 2003 وقتی که ایده اولیه سریال به شبکه فاکس ارائه شد آنان ساخت این سریال را رد کردند. تهیه کنندگان از این میترسیدند که این مجموعه بیش از اندازه طولانی شود. اما وقتی «24» و «لاست» در فصل هایی ادامه دار هنوز هم توانسته بودند مخاطبان را با خود همراه کنند، فاکس تصمیم گرفت که کار تولید این سریال استراتژیک را هم شروع کند. دامینیک پرسل بازیگر نقش لینکولن و ونتورث میلر بازیگر نقش مایکل، آخرین نفراتی بودند که به گروه اضافه شدند، پرسل سه روز قبل از آغاز فیلمبرداری و میلر یک هفته.

با این حال باز هم قدم های اولیه محتاطانه برداشته شد و قرار شد فصل اول 13 قسمت داشته باشد. اما آمار بینندگان همان قسمت های نخست کافی بود تا تعداد قسمت ها را افزایش داده و به 22 برساند.

به دنبال موفقیت ۱۳ قسمت اول این سریال، «فرار از زندان» در سال ۲۰۰۵، نامزد دریافت جایزه بهترین سریال درام جوایز برگزیده مردم شد و در ژانویه ۲۰۰۶ آن را برد. در شصت و سومین دورهٔ جوایز گلدن گلوب در سال ۲۰۰۶، ونتورث میلر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر سریال درام مرد و این سریال نامزد دریافت جایزه بهترین سریال درام شد. در سال ۲۰۰۵ هم ونتورث میلر نامزد دریافت جایزه ساترن بهترین بازیگر مرد تلویزیون شد.

210047_863

یکی از جوایز دیگر این سریال که شاید برای ما مهمتر از سایر آن باشد دریافت جایزه موسیقی برجسته جشنواره امی در سال ۲۰۰۶ بود که به رامین جوادی رسید. او ساخت موسیقی فیلم ها و سریال های موفقی را در کارنامه خود دارد. که از جمله آن می توان به «بازی تاج و تخت» و «مرد آهنی» اشاره کرد.

همزمان با آغاز فصل اول سریال که از نظر بیشتر منتقدان بهترین فصل آن هم شناخته شده است. نیویورک تایمز نوشت که «فرار از زندان قطعا از بیشتر سریال های جدید شبکه جذاب تر است و قطعا یکی از اوریجینال ترین آن ها هم هست.»

این فرار از دیگر آثار تعقیب و گریز متفاوت تر بود. نقش اول سریال تمام نقشه فرار را بر روی بدنش خالکوبی کرده بود و قرار بود همه چیز حساب شده بیش برود. تتویی که هر روز 5 ساعت زمان می برد تا نقش آن را بر روی تن ونتورث میلر بازیگر مایکل نقاشی کنند.

اما هر سری هم سلولی ها، تغییرات در نقشه، دعواها و خشنونت های زندان این نقشه حساب شده را به هم میریخت. هر قسمت سریال در اوج خاتمه می یافت و بینندگان را مشتاق قسمت بعد باقی می گذاشت. هرچند که فصل های بعدی به خوبی فصل نخستین نبودند. آمارهای بینندگان هم همین اتفاق را تایید می کرد. البته وقتی اسم سریالی «فرار از زندان» گذاشته می شود آنقدرها هم دست نویسندگان برای خلاقیت و همچنین باقی ماندن در چارچوب داستان اصلی باز نیست.

فصل اول این سریال به صورت میانگین 9.2 میلیون نفر بیننده، فصل دوم 9.3 میلیون نفر، فصل سوم 8.2 میلیون نفر و فصل آخر هم 6.1 میلیون نفر بیننده را به خود جلب کرد. میانگین 10 میلیون بیننده برای فصل اول برای شبکه فاکس رکوردی جدید بود.

با آنکه به تعداد بینندگان روزانه فصل چهار هم افزوده می شد اما نسبت به موفقیت فصل اول کاهش میزان بیننده برای تهیه کنندگان شبکه خود یک شکست بود. به همین دلیل آنان اعلام کردند که دیگر قصد ندارد این سریال را ادامه دهند. به گفته آنان: «همه چیز در این برنامه نمایش داده شده است. شما به آن نقطه از خلاقیت میرسید وقتی که حس کنید تمام داستان ها گفته شده اند و شما میخواهید که پایانی قوی داشته باشد و در اوج تمام شوید. »

پس از آن سریال به شبکه خانگی آمد و به عنوان اولین سریالی شناخته شد که با کیفیت بلوری از طرف شبکه فاکس در شبکه های خانگی پخش شده است.

با این حال «فرار از زندان» هم اندکی حاشیه با خود داشت. بسیاری از مخاطبان به زمان پخش آن و خشونت هایش اعتراض کردند. این سریال ساعت 8 شب از شبکه فاکس پخش می شد. استرس بالا در کنار خشونت های فیزیکی به کار رفته در قسمت هایش باعث شد تا مدیران شبکه برای آن محدودیت سنی تعیین کنند. علاوه بر آن پخش این سریال در 13 زندان آمریکا ممنوع اعلام شد زیرا رییس زندان ها بر این باور بودند که دیدن این سریال زندانیان را مشغول کشیدن نقشه فرار خودشان می کند. با توجه به آن که فیلمبرداری سری اول هم در زندان جولیت انجام شده بود.

با اینحال تب ماجرای این دو برادر آنچنان بالا گرفت که به یکی از سریال های پر مخاطب بازار سیاه در ایران هم تبدیل شد. پس از این واکنش های مثبت سرانجام سریال به صورت دوبله از طریق شبکه رسمی ویدئوی خانگی کشور پخش شد. این سریال در اوایل سال ۸۸ به صورت دوبله شده و مجاز پخش و در اختیار مردم قرار گرفت که اولین تجربهٔ توزیع یک مجموعه تلویزیونی خارجی از شبکه ویدئو خانگی به شمار می‌رود. یک رکورد دیگر برای سریال «فرار از زندان».

این مجموعه توسط دوبلورهای برجسته کشور دوبله شده است و هم‌اکنون در فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی موجود است.

حال پس از گذشت 10 سال از آغاز این سریال موفق، خبرها حاکی از آن است که خالق و تهیه کننده «فرار از زندان» تصمیم گرفته سریالشان را یک بار دیگر برای شبکه تلویزیونی فاکس آماده کند.

پیش از این هم سریال های «24» و «پرونده های ایکس» این تجربه را داشتند که پس از اتمام هم مجددا بعد از چند سال با فصول جدید روی آنتن بروند. حال «فرار از زندان» هم در این پروسه بازگشت مجدد قرار گرفته است.

گزارش ها حالکی از آن است که فصل جدید همانند سریال «24: یک روز دیگر زندگی کن» است و احتمالا بیش از 12 قسمت نباشد. همین طور پیش بینی می شود داستان آن هم به طور کامل در انتهای فصل به پایان برسد تا احتیاجی به ساخت فصول بعدی نباشد.

به گزارش فرارو؛ سریال «فرار از زندان» در سایت متاکریکت 65 دردصد آرا را به دست آورده و در سایت «آی ام دی بی» هم توانسته از 10 نمره 8.5 را به دست آورد.