ادامه بازداشت و بی‌خبری از یوسف فرهادی همزمان با تخریب و پرونده‌سازی امنیتی سایبری

0
237

برادر یوسف فرهادی‌بابادی گفت با گذشت بیش از دو هفته از دستگیری، اتهامات و محل نگهداری این فعال محیط زیست معلوم نیست و بدون دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده در بازداشت نیروهای امنیتی است. جولان فرهادی گفت اتهام‌زنی و پرونده‌سازی رسانه‌ها و فعالان سایبری مرتبط با نهادهای امنیتی و شایعاتی درباره تلاش برای گرفتن اعترافات اجباری، خانواده و نزدیکان او را نگران کرده است.

یوسف فرهادی بابادی، روزنامه‌نگار، فعال محیط زیست و عضو کمپین صدای آب، روز ۲۸ بهمن ماه توسط وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

جولان فرهادی، برادر یوسف که مقیم آلمان است، روز ۱۶ اسفند گفت او از زمان بازداشت جز دو تماس تلفنی کوتاه ارتباطی نداشته، از مشاوره حقوقی و دسترسی به وکیل محروم است و خانواده از اتهامات و محل نگهداری‌اش اطلاع دقیقی ندارند: «حدود سه هفته است ما از ایشان هیچ خبری نداریم که حال و وضعیتش چطور است، نمی‌دانیم تفهیم اتهام شده یا خیر و یا اتهاماتش چیست، به جز دو تماس کوتاه یک‌جمله‌ای ارتباطی با بیرون بازداشتگاه نداشته، بار اول گفته که حالش خوب است، بار دوم هم در تماس تلفنی کوتاهی گفته اگر شما کم نیاورید من کم نمی‌آورم، که این موضوع هم نگرانی ما را بیشتر کرده که چه شرایطی حاکم است که از مقاومت و کم نیاوردن گفته است.»

جولان فرهادی در گفتگوی نسبت به سلامتی برادرش تاکید کرد و گفت برادرش قبل از بازداشت هیچ گونه مشکل پزشکی نداشته است. او گفت یوسف قبل از بازداشت مشکل روانی نداشت، قرص اعصاب مصرف نمی‌کرد، هیچ ضربه سهمگین یا جسم سختی به سرش نخورده و سالم و سرحال بود. اشاره حاکی از نگرانی آقای فرهادی به تکرار مرگ‌های مشکوک فعالان سیاسی و مدنی در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی و این نکته است که نهادهای امنیتی، در مقام توجیه، اغلب مشکلات و بیماری‌های قبل از بازداشت را به عنوان دلیل و عامل آن معرفی می‌کنند.

یوسف فرهادی فعال محیط زیست و از فعالان کمپین محیط زیستی صدای آب است که یکی از فعالیت‌های آن افشاگری درباره پروژه‌های غیرقانونی ضدمحیط زیستی است که اغلب در جهت منافع و با پشتیبانی نهادهای قدرتمند سیاسی و امنیتی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ پدیده‌ای که یوسف فرهادی آن را مافیای آب می‌نامد و جولان فعالیت‌های برادرش در مخالفت با این پروژه‌ها را دلیل بازداشت او می‌داند: «کمپین صدای آب و مشخصا یوسف یکی از فعالیت‌هایش مخالفت با انتقال آب کارون بود که اراده‌ای سیاسی و امنیتی در تلاش برای اجرای آن است، بسیاری از قراردادها و پروژه‌های انتقال آب که توسط مجموعه قرارگاه خاتم انجام می‌شود، از فرایند تصویب پروژه تا صدور مجوز و اجرا مشکل دارد و غیرقانونی است، پروژه های مختلفی مانند تونل گلاب، تونل کارون ۱ و ۲ و امثال آن فاقد مجوزهای محیط زیستی است و فقط یک دلیل سیاسی امنیتی و البته اقتصادی پشت این موضوع است، اعتراض یوسف و دوستانش به این پروژه‌های غیرقانونی و غیرمحیط زیستی باعث شده که افراد و دستگاه‌هایی که از این پروژه‌ها نفع می‌برند سعی کنند آن‌ها را به شکلی ساکت کنند.»