ادامه بازداشت موقت دراویش زندانی و نامشخص بودن مبنای اتهامات آنها

0
318

فرهاد نوری فعال حقوق دراویش گفت از تاریخ اول اسفند ماه تاکنون، ۳۵۰ درویش در زندان بزرگ تهران، ۱۱ زن درویش در زندان قرچک ورامین و چهار نفر در بازداشتگاه اداره آگاهی شاپور در روندی غیرقانونی در بازداشت به سر می‌برند. به گفته او خانواده‌های این تعداد بازداشت شده بیش از ۴۰ روز است که از وضعیت آنها اطلاعی ندارند و آنهایی که در اداره آگاهی شاپور به سر می‌برند تحت فشار و شکنجه برای اعتراف هستند.

فرهاد نوری درباره وضعیت دراویشی که در اداره آگاهی شاپور نگهداری می‌شوند گفت: «ما مدت‌ها پس از بازداشت‌ها متوجه شدیم که هشت نفر از آنها در اداره آگاهی شاپور زیر فشار و شکنجه برای اعتراف هستند. البته ظهر روز ۱۰ فروردین باخبر شدم که خوشبختانه پنج نفر از آنها همین روز به زندان بزرگ تهران منتقل شدند اما سه نفر دیگر هنوز در بازداشتگاه باقی مانده‌اند و به شدت باعث نگرانی خانواده‌هاست..»

به گفته این فعال حقوق دراویش، جواد خمیس‌آبادی، احمد موسوی، نور علی موسوی، میرصادق و مهدی اسکندری روز ۱۰ فروردین ماه پس از مدت‌ها حضور در بازداشتگاه اداره آگاهی شاپور زیر فشار و شکنجه به زندان بزرگ تهران منتقل شدند اما همچنان کیانوش عباس‌زاده، عباس دهقان (مالک اتومبیل سمند) و امیر لباف در اداره شاپور نگهداری می‌شوند. 

اتهامات سنگین، فشار برای اعتراف‌گیری‌ها، وضعیت سلامتی و نگهداری بیش از ۳۵۰ درویش بازداشت شده  در شامگاه ۳۰ بهمن و اول اسفند۹۶ به شدت باعث نگرانی است. این نگرانی‌ها در مقابل سکوت مقامات رسمی و رسانه‌های داخلی کشور افزایش یافته است. پیش از این محمدراجی یکی از دراویش بازداشت شده  در «اثر ضربات وارده در زمان بازجویی» جان باخت که تاکنون مقامات رسمی هیچ توضیحی درباره مرگ او نداده‌اند.

روز ۱۳ اسفند ماه ماموران نیروی انتظامی به خانواده محمد راجی درویشی که بامداد اول اسفند ماه ۹۶ بازداشت شده بود خبر فوت او را دادند.ماموران به خانواده او گفته بودند که آقای راجی ابتدا به کما رفته و پس از‌ آن درگذشته است. طیبه راجی فرزند محمد راجی  پیش از او با اظهار اینکه پدرش بر اثر ضربات وارده در حین بازجویی جان باخته است گفته بود: «ما وکیل گرفته‌ایم و پی‌گیری می‌کنیم چون مرگ پدر من به دلیل ضربه‌هایی است که به او وارد کرده‌اند. این جنایت باید روشن شود و تقاضای کالبدشکافی داریم.»

به گفته فرهاد نوری به تمام دراویش بازداشت شده پس از بازداشت دو اتهام تفهیم شده است. طبق برگه‌ای که به همگی آنها داده شده آنها به دو اتهام اولیه «اخلال در نظم عمومی با تظاهر و قدرت‌نمایی و تهدید با سلاح گرم و سرد و تمرد از دستور پلیس و تخریب اموال عمومی و خصوصی» و «اجتماع و تبانی به قصد علیه امنیت ملی» متهم شدند. این فعال حقوق دراویش گفت: «براساس برگه اعلام وضعیت این زندانیان آنها به این دو اتهام در همان روز اول بازداشت متهم شده‌اند. یک برگه کپی شده را جلوی همه‌شان گذاشته‌اند و گفته‌اند باید امضا کنند.»

به گفته فرهاد نوری دراویشی که در حین بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شدند همگی از بیمارستان مرخص و به زندان بزرگ تهران منتقل شده‌اند: «خوشبختانه بین دراویش بازداشت شده سه پزشک وجود دارد که آنها به کمک پزشک بهداری زندان خودشان را مداوا کرده‌اند. اما متاسفانه وضعیت زنان و آنهایی که در اداره شاپور هستند مناسب نیست.»

اسامی ۱۱ زن زندانی در زندان قرچک عبارتند از: شکوفه یداللهی، سپیده مرادی، مریم فاریسانی، نازیلا نوری، سیما انتصاری، شیما انتصاری، شهناز کیانی، مریم باراکوهی، الهام احمدی، آویشا جلال‌الدین و صدیقه صفابخت.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ فرهاد نوری درباره درخواست خانواده ها گفت: «بزرگ‌ترین مشکلی که بیش از ۴۰ روز است دراویش با آن دست به گریبان هستند، عدم پاسخ سیستم قضایی و سازمان زندان‌ها به خانواده‌های بازداشت شدگان است. هر کدام خانواده‌ها را به آن دیگری پاس می‌دهد. هیچ‌کدام‌شان جواب درستی نمی‌دهند. در این مدت نه تنها زندانیان بلکه خانواده‌هایشان هم تحت شکنجه روحی هستند. در ابتدا برای انها  یک ماه بازداشت موقت صادر شد اما با تعطیلات عید بازداشت موقت مجددا تمدید شده است. بسیاری از خانواده ها برای مدت‌ها حتی نمی‌دانستند بچه‌هایشان کجا نگهداری می‌شوند. مثلا خانواده کیانوش عباس‌زاده پس از پیگیری‌های فراوان از دادسرای اوین برگه ملاقات او را در زندان بزرگ تهران می‌گیرند ولی بعد متوجه می‌شوند او اصلا آنجا نیست.»