ادامه بازداشت صدها نفر از شهروندان عرب خوزستان به دلیل اعتراض به یک برنامه تلویزیونی

0
324

کریم دحیمی فعال حقوق بشر شهروندان عرب ایران گفت بیش از ۴۰۰ نفر از مردم عرب شهرهای جنوبی ایران پس از اعتراضات هشتم فروردین ماه به یک برنامه تلویزیونی از سوی نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. به گفته آقای دحیمی هنوز اتهام آنها اعلام نشده و در بین بازداشت‌شدگان زنان و نوجوانان نیز وجود دارند.

جمعی از مردم استان خوزستان در جنوب ایران در اعتراض به آنچه توهین صداوسیما ایران به شهروندان عرب استان خوزستان می‌نامند، از هشتم فروردین ماه در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برگزار کردند که تا تاریخ ۱۷ فررودین ماه ادامه داشت. آنها با پوشیدن لباس عربی و با دست گرفتن پلاکاردهای با عناوین «من عرب هستم»، «اهواز را نمی‌دهیم» به خیابان‌ها آمدند و اعتراضات خود را علنی کردند اما با هجوم نیروهای انتظامی و امنیتی به بازداشت بسیاری از این تجمع‌کنندگان دستگیر شدند.

در میان برنامه «کلاه قرمزی» که یک برنامه پرطرفدار کودک است در روز دوم فروردین ۱۳۹۷ در شبکه دوم صداوسیمای ایران نقشه‌ای از ایران نشان داده شد، در این نقشه برای معرفی قومیت‌های مختلف ایران از عروسک‌های با لباس‌های محلی خاص آن قومیت استفاده شده بود و بر روی هر تکه از خاک ایران عروسک‌هایی با لباس محلی آن بخش گذاشته شده بود ولی به جای استفاده از عروسکی با لباس مردم عرب خوزستان، از عروسک‌ زن و مرد بختیاری برای مردم عرب خوزستان استفاده شده بود.

به گفته کریم دحیمی مردم عرب اعتراض خیابانی خود را «قیام کرامت» عنوان می‌کنند.

به گفته این آقای دحیمی «این برنامه تلویزیونی یک تلنگر برای اعتراضات مردم عرب در روز هفتم فروردین ماه بود اما بعد دلایل دیگری مانند تلاش برای تغییر بافت جمعیتی از سوی حکومت در شهرهای عرب‌نشین، خشکاندن رودخانه‌ها و سدها و تالاب‌ها، تبعیض در مساله استخدام و بازداشت فعالان عرب نیز به این دلایل پیوست و مردم عرب از شهرها و روستاهای مختلف به خیابان‌ها ریختند اما با هجوم نیروهای یگان ویژه و امنیتی این اعتراضات به خشونت و بازداشت‌های گسترده کشیده شد.»

کریم دحیمی درباره وضعیت بازداشت شده‌ها به کمپین گفت این تعداد از شهرها و مناطق مختلف مانند حمیدیه، آبادان، ماهشهر، ملاشیه، شیبان، کوت عبدالله و کوی علویه بازداشت شده‌اند: «بسیاری از بازداشت‌شدگان در محل اعتراض از سوی نیروی انتظامی دستگیر شدند اما برخی نیز اساسا در اعتراضات نبودند اما چون سابقه بازداشت و حکم دارند در منازلشان از سوی نیروی انتظامی یا امنیتی بازداشت شدند.»

این فعال حقوق بشر درباره نحو دستگیری‌ها گفت: «بازداشت‌ها و میزان خشونت از ۱۵ فروردین ماه بیشتر شد. در کوی علویه همان روز ۱۴۰ نفر بازداشت شدند. دلیل افزایش بازداشت‌ها آتش سوزی قهوه خانه النوارس در بازارچه کیان شهر اهواز در روز ۱۴ فروردین ماه بود که ۱۱ نفر در این آتش‌سوزی کشته و بسیاری هم مجروح شدند. خود اهالی این شهر باور دارند که این آتش سوزی از سوی نهادهای امنیتی صورت گرفته تا اعتراضات مردم عرب را به خشونت بکشانند.»

کریم دحیمی درباره وضعیت بازداشت‌شدگان گفت: «ما فعلا اطلاعی نداریم که به چه اتهامی آنها بازداشت شده‌اند و در کجا نگهداری می‌شوند. خانواده‌های بازداشت شدگان به نیروی انتظامی و ستاد خبری اهواز مراجعه کرده‌اند اما تنها اطلاعی که یافته‌اند این است که ۲۵۰ نفر از آنها روز ۱۸ فروردین ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز و اطلاعات سپاه اهواز به زندان‌های شیبان و سپیدار منتقل شده‌اند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این فعال حقوق بشر عرب گفت مردم خوزستان خواستار عذرخواهی مدیر صداوسیما از آنها هستند اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است.