ادامه اعتصاب غذای احسان مازندرانی روزنامه‌نگار و نگرانی از وخیم شدن وضعیت سلامتی او در زندان

0
134

احسان مازندرانی، روزنامه نگار و مدیر مسوول روزنامه فرهیختگان که از روز ۲۸ اردبیهشت ماه در اعتصاب غذا به سر می برد و در اثر وخیم شدن وضعیت جسمیش از تاریخ ۱۱ خرداد ماه به بیمارستان منتقل شده از عصر روز (۱۸ خرداد ماه) به دنبال درخواست همکاران مطبوعاتی و برخی از شخصیت‌ها اعتصاب غذای خشک خود را به تر تبدیل کرده است. سام حسینی، برادر همسر این روزنامه نگار با اظهار این خبر گفت که پزشکان می‌گویند وضع سلامتی او وخیم است.

به گفته آقای حسینی، این روزنامه نگار به دلیل اعتصاب طولانی و عفونت نای، ریه و روده که ناشی از حضور او در انفرادی بند دو الف سپاه پاسداران بوده دچار وضعیت نامطلوبی است و باید تحت نظارت پزشکان متخصص همچنان در بیمارستان باشد.

سام حسینی درباره وضعیت این روزنامه نگار گفت: «او در ۱۲۰ روزی که در بند دو الف سپاه پاسداران بوده به دلیل شرایط بد نگهداری دچار عفونت نای، ریه و روده شد اما متاسفانه تا همین اواخر اجازه انتقال به بیمارستان برای درمان او داده نمی شد. او اولین بار روز یکشنبه هفتم خرداد ماه به بیمارستان برای معاینه منتقل شد. پزشکان به ماموران گفتند که چون حال او وخیم است نیاز مبرم به بستری شدن دارد اما ماموران احسان را دوباره به زندان بازگرداندند و ماموری در داخل زندان به او گفته بود که با انتقالش موافقت نمی شود حتی اگر بمیرد. اما بالاخره با تلاش های همسر احسان و درخواست های متعدد خود احسان از داخل زندان او چهار روز بعد به بیمارستان مجددا منتقل شد که تا الان در همانجا بستری است.»

آقای حسینی با اشاره به“ برخورد بد“ یکی از ماموران زندان و حمله به احسان مازندرانی به کمپین گفت: «روز یکشنبه ۱۶ خرداد ماه در زمان ملاقات، ماموری با خشونت و توهین خواهر زاده ۱۱ ساله احسان را از اتاق بیرون کرد و تبلتش را از او گرفت. رفتار این مامور آنقدر بد و توهین آمیز بوده که احسان از رختخواب بلند می شود و می گوید من را همین الان به زندان برگردانید اما مامور به احسان حمله می کند، او را به دیوار می زند و دست راستش را می پیچاند که در اثر همین فشار سرم از دست احسان بیرون می آید و باعث خونریزی می شود. احسان از آن زمان اعتصاب غذای تر خود را به خشک تبدیل کرد که خدا را شکر دیروز با درخواست های متعدد این اعتصاب را دوباره به تر تبدیل کرد.»

به گفته سام حسینی هنوز تبلتی که مامور زندان از خواهر زاده آقای مازندرانی در بیمارستان گرفته به او پس داده نشده است.

احسان مازندرانی به همراه سه روزنامه نگار دیگر روز  ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۴ از سوی سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بند دو– الف زندان اوین منتقل شد. او پس از ۱۲۰ روز انفرادی به بند هشت زندان اوین منتقل شد و بعدتر در شعبه۲۸  دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به هفت سال حبس در دادگاه انقلاب محکوم شد. هنوز دادگاه تجدید نظر این روزنامه نگار برگزار نشده است.

 به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق‌ بشر در ایران؛ احسان مازندرانی در تاریخ ۲۸ اردبیهشت ماه در اعتراض به انتقاش از بند هشت به انفرادی دو– الف سپاه پاسداران و بازجویی مجددا دست به اعتصاب غذای خشک زد. هفت روز پس از آن وقتی به بند هشت منتقل شد به دلیل ضعف شدید دارو و مایعات می خورد و اعتصاب غذای خود را به تر تبدیل می کند.

 سام حسینی، برادر همسر احسان مازندرانی  گفت طی وصیت نامه ای که این روزنامه نگار به خانواده اش داده است دلیل اعتصاب غذای خود را عدم موافقت با آزادی او با قرار وثیقه تا صدور رای نهایی، عدم برگزاری دادگاه  علنی عادلانه و قانونی و بی توجهی مسوولان به درمان بیماری های او که حاصل زندان است عنوان کرده است. به گفته برادر همسر آقای مازندرانی، این روزنامه نگار وقتی به بیمارستان هم منتقل می شود دست از اعتصاب خود بر نمی دارد.

احسان مازندرانی روزنامه نگار و فارغ التحصیل دانشکده خبر است که در سال ۱۳۹۲ به سمت مدیرمسئولی روزنامه فرهیختگان رسید. او پیش از این نیز در اسفند ۹۱ در پی موج بازداشت روزنامه نگاران در دفتر روزنامه اعتماد بازداشت و پس از حدود سه هفته با سپردن وثیقه از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد.