اداره دارویی اروپا واکسن آکسفورد و آسترازنکا را برای افراد بالای ۱۸ سال تایید کرد

0
270

اداره دارویی اروپا استفاده از واکسن تولید مشترک دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا را برای همه افراد ۱۸ سال به بالا تایید کرد و گفت که این واکسن برای افراد مسن نیز مناسب است.

این تاییدیه در حالی اعلام شد که روز گذشته مقام‌های حوزه واکسیناسیون آلمان اعلام کرده بودند به دلیل ناکافی بودن داده‌ها، تزریق واکسن آسترازنکا برای افراد بالای ۶۵ سال را توصیه نمی‌کنند.

با این حال در بیانیه تنظیم‌کننده مقررات اروپایی مستقر در آمستردام آمده است: «اداره دارویی اروپا توصیه می‌کند مجوز استفاده از واکسن آسترازنکا برای افراد بالای ۱۸ سال صادر شود.»

این نهاد اعلام کرد از آنجا که اطلاعات مطمئنی درباره ایمنی برای افراد بالای ۵۵ سال وجود دارد، کارشناسان علمی در اداره دارویی اروپا این برآورد را داشتند که این واکسن برای افراد مسن نیز قابل استفاده است.

در این بیانیه تصریح شده است که انتظار می‌رود به زودی اطلاعات بیشتری درباره نتایج مطالعات در حال انجام بر روی درصد بالاتری از شرکت کنندگان مسن‌تر منتشر شود.

این واکسن پس از واکسن مشترک تولیدی شرکت‌های فایزر و بیون‌تک و همچنین واکسن شرکت مدرنا، سومین واکسنی است که به تایید این نهاد رسیده است.

اداره دارویی اروپا در بیانیه خود اضافه کرده است: «این نهاد به شهروندان اتحادیه اروپا اطمینان می‌دهد که واکسن مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا است.»

امر کوک، مدیر اجرایی اداره دارویی اروپا گفت: «با سومین رای مثبت، شمار واکسن‌های موجود در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا را برای مبارزه با همه‌گیری کرونا و محافظت از شهروندان خود گسترش داده‌ایم.»

این نهاد نتایج ترکیبی چهار آزمایش بالینی در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی را بررسی کرده است. این مطالعات روی حدود ۲۴ هزار نفر انجام و اثر بخشی واکسن حدود ۶۰ درصد عنوان شده است.

واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا علاقمندان بیشتری در جهان دارد چراکه قیمت آن نسبت به قیمت واکسن‌های تولیدی رقبای فعلی پایین‌تر است و ذخیره و حمل و نقل آن نیز راحت‌تر است.

این تصمیم اداره دارویی اروپا در حالی اعلام شد که شرکت بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا پیش از این گفته بوده که در سه ماهه نخست سال تنها می‌تواند یک چهارم واکسن وعده داده شده به اتحادیه اروپا را تحویل دهد که این موضوع خشم رهبران اروپایی را در پی داشت.

یورونیوز نوشت؛ مجوز نهایی استفاده از این واکسن را باید کمیسیون اروپا صادر کند که به نظر می‌رسد به زودی این نهاد نیز چراغ سبز خود را نشان خواهد داد.