اداره اماکن تهران و تهدید کسبه و اصناف برای اعتصاب سراسری بازاریان

0
120

با ادامه و گسترش اعتصاب سراسری بازاریان ایران برای دومین روز متوالی، اداره اماکن تهران در نامه‌ای تمامی «کسبه و اصناف» را از تعطیل‌کردن واحدهای صنفی خود در روزهای 24، 25 و 26 آبان برحذر داشت.

در این نامه تهدیدآمیز که به امضای «سرهنگ غلامی» مسئول اداه بازرسی اماکن استان تهران رسیده، آمده است: «هر یک از اماکن صنفی و محل‌های کسب که بدون دلیل و به پیروی از فراخوان‌های ضد انقلاب اقدام به تعطیلی نمایند، مجرم شناخته شده و پروانه کسب این مجموعه اقتصادی توقیف و باطل خواهد شد.»

این نامه «انبارگردانی» و «تغییرات دکوراسیون» را تنها پس از سه روز مذکور مجاز دانسته است.

پیش از این فراخوان‌های مردمی بسیاری منتشر شد که به مناسبت سالگرد اعتراضات آبان 98 از بازاریان و کارکنان دولتی خواسته شده بود در روزهای 24، 25 و 26 آبان بر سر کار خود حاضر نشوند.

در همین رابطه، بازاریان و کسبه در شهرهای مختلف از جمله، اهواز، تهران، بابل و اصفهان چهارشنبه به اعتصابات سه روزه مردم ایران پیوستند و محل کسب و کار خود را تعطیل کردند.

کسبه و مغازه‌داران در مناطق کردنشین ایران هم در دهگلان، سنندج، اشنویه و کامیاران برای دومین روز اعتصاب کرده و بر سر کار خویش حاضر نشدند.

بازاریان شهرهای بسیاری روز گذشته نیز اعتصاب کرده و به فراخوان های مردمی پاسخ مثبت داده بودند.

اعتصاب بازاریان در شرایط اعتراضات سراسری از آن جهت اهمیت دارد که جمهوری اسلامی همواره بازار را به عنوان یکی از پشتوانه‌های نظام عنوان می‌کرده است.

در پی اعتصاب روز گذشته بازار آهن تهران، ویدئویی امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن گفته می‌شود ماموران امنیتی «کل بازار آهن را بهم ریختند» و شیشه‌ مغازه‌های آن بازار را در هم شکستند.

از سویی، مردم کامیاران امروز چهارشنبه در مراسم ختم فواد محمدی یکی از کشته‌شدگان اعتراضات شعار «مرگ بر‌ خامنه‌ای» سر دادند. فواد محمدی، در جریان اعتراضات شامگاه سه‌شنبه 24 آبان، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در کامیاران کشته ‌شد.

العربیه نوشت؛ نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی امروز نیز در پی سر دادن شعارهای ضدحکومتی معترضان در متروی تئاتر تهران، به داخل مترو یورش برده و شماری از شهروندان را در واگن زنان ضرب و شتم کردند.

در همین رابطه، مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی، شامگاه سه‌شنبه بدون اعلام نام از صدور «دومین حکم اعدام» برای بازداشت‌شدگان اعتراضات کنونی در ایران خبر داد.

بنا بر این گزارش، متهم به دلیل «آتش‌زدن یک‌ موتورسیکلت» و بابت اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد به نحوی که موجب رعب و وحشت شده» با حکم دادگاه انقلاب تهران، به اعدام محکوم شده است.