اخطار برای فعالیت‌های پهپادی جمهوری اسلامی توسط چهار وزارتخانه آمریکا

0
257

وزارتخانه‌های امور خارجه، دادگستری، بازرگانی، و خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه توصیه‌نامه‌ مشترکی را برای هشدار به جامعه بین‌المللی، بخش خصوصی، و مردم نسبت به تهدید ناشی از تهیه، توسعه، و تکثیر پهپادهای جمهوری اسلامی صادر کردند.

این توصیه‌نامه بخش صنعتی خصوصی را از اجزای کلیدی که جمهوری اسلامی برای توسعه برنامه پهپادی خود به دنبال آنها است و نهادهای دخیل در تهیه، تولید، و تکثیر این پهپادها، مطلع می‌کند.

توصیه‌نامه مزبور همچنین به صادرکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، و موسسات مالی سفارش‌هایی را درباره بررسی دقیق و کنترل داخلی موثر به منظور کسب اطمینان از رعایت الزامات قانونی در کل زنجیره تامین و جلوگیری از مشارکت ناخواسته در فعالیت‌های مرتبط با پهپادهای جمهوری اسلامی ارائه می‌کند.

این توصیه‌نامه مکمل اقدامات وزارت دادگستری در زمینه تحریم‌های گسترده، کنترل‌های صادراتی، و دیگر اقدامات اقتصادی وضع‌شده علیه روسیه به دلیل تهاجم غیرقانونی به اوکراین و ایجاد اخلال در آن است.

در همین ارتباط وزارت دادگستری از استخدام ۲۵ دادستان جدید در بخش امنیت ملی به منظور تحقیق و رسیدگی به دور زدن تحریم‌ها، نقض کنترل صادرات، و جرایم اقتصادی مشابه خبر داد.

صدای آمریکا نوشت؛ وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز با انتشار بیانیه‌ای در این ارتباط یادآور شده که روسیه همچنان با استفاده از پهپادهای جمهوری اسلامی همچنان به شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین حمله می‌کند.

همزمان با انتشار توصیه‌نامه این چهار وزارتخانه، کاخ سفید اعلام کرد جمهوری‌ اسلامی ـ با وجود ادعا‌های فریب‌کارانه مبنی بر عدم دخالت ـ همچنان با ارسال «جنگ‌افزارهای مرگبار» به روسیه، بر آتش جنگ خانمان‌سوز اوکراین می‌دمد.