اخراج یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی از اروگوئه به اتهام اقدام ضداسرائیلی

0
176

دولت اروگوئه، یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی را به اتهام تلاش برای قراردادن یک دستگاه انفجاری در نزدیکی سفارت اسرائیل در مونته‌ویدئو در روز هشتم ژانویه، از کشور اخراج کرد.

خبرگزاری فرانسه، به نقل از نشریه اسرائیلی “هاآرتص”، گزارش داد: تحقیقات انجام گرفته از سوی سرویس اطلاعاتی اروگوئه، از تلاش یک عضو سفارت جمهوری اسلامی در این کشور پرده برداشت اما مونته‌ویدئو از برجسته نمودن و رسانه‌ای شدن این خبر جلوگیری نمود.

در گزارش نشریه هاآرتص، به نام و مرتبه سیاسی این دیپلمات جمهوری اسلامی اشاره نشده است.

برپایه همین گزارش، پس از تماس‌های میان دولت‌های جمهوری اسلامی و اروگوئه، دولت این کشور تصمیم به اخراج دیپلمات ایرانی گرفت. اروگوئه، دولت اسرائیل را نیز در جریان این تحقیقات قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفته است که دولت اسرائیل در جریان این واقعه قرار گرفته است اما وی از تأیید یا تکذیب این گزارش خودداری نمود.

مقامات دولت اروگوئه گفته اند دستگاه انفجاری که در نزدیکی سفارت اسرائیل قرار داده شده بود، هیچ خسارتی برجای نگذاشته است و احتمال می رود که این اقدام به منظور ارزیابی میزان امنیت این منطقه بوده است.

روابط پرتنش میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل، موجب ابراز تمایل مقامات جمهوری اسلامی به گسترش شبکه‌های فعال در آمریکای جنوبی علیه منافع یهودیان شده است.

پرونده مربوط به انفجار مرکز فرهنگی یهودیان، در سال ١٩٩۴ که به مرگ ٨۵ نفر انجامید از جمله پرونده‌های جنجالی است که با مرگ آلبرتو نیسمان، دادستان این پرونده، بار دیگر در کانون توجهات قرار گرفته است.