اختلافات تازه میان سپاه پاسداران و سیستانی در عراق

0
80

به‌نظر می‌رسد که اختلافات بین لشکر «فاطمیون» وفادار به رژیم جمهوری اسلامی که در سوریه و عراق مستقر شده‌ است و لشکر «عباس» وابسته به علی سیستانی مرجع تشیع در عراق، دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست و اختلافات هر از چندگاهی که ظاهر و سپس ناپدید می‌شد اما این بار از سر گرفته شده و جنبه کاملاً علنی یافته‌ است.

«شبکه گرگ‌های الکترونیکی» وابسته به لشکر «فاطمیون»، حمله به میثم الزیدی رئیس «لشکر عباس» وابسته به علی السیستانی مرجع شیعه در عراق، را آغاز کرد.

این شبکه تأکید دارد که الزیدی «نماینده کشوری خارجی» در عراق است.

این اختلافات معمولاً با توجه به زمینه وابستگی‌های برون مرزی به وجود می‌آید. لشکر «فاطمیون» که توسط سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی تشکیل شد، وفاداری تمام عیاری به رژیم جمهوری اسلامی و خامنه‌ای دارد، در حالی که لشکر «عباس» از سیستانی تبعیت می‌کند.

علائم چند دستگی‌ها و اختلافات ماه‌ها پیش میان جناح‌های عراقی وفادار به علی السیستانی مرجع مهم شیعیان عراق و سایر جناح‌های موجود در میان بسیج مردمی (حشد الشعبی) وفادار به رژیم جمهوری اسلامی، به ویژه در برابر اعتراضات مردمی در عراق آشکار گردید که سیستانی در بسیاری از موارد و در سخنرانی‌های خود از آنها حمایت کرد، در حالی که رژیم جمهوری اسلامی و عناصر وابسته به آن، این اعتراضات را هدف انتقادهای خود قرار داده و سعی در به شکست کشاندن آن‌ها کردند.

15 هزار عنصر

سپاه پاسداران، شبه‌نظامیان لشکر «فاطمیون» را تشکیل داد که شمار آنها طی سال‌های جنگ در سوریه 15 هزار نفر برآورد می‌شود که ترکیبش از پناهجویان افغان اقلیت شیعه هزاره، عضوگیری شده و از آنها به عنوان امواج انسانی علیه اپوزسیون مسلح سوریه استفاده می‌کند.

العربیه نوشت؛ رژیم جمهوری اسلامی بسیاری از آنها را برای شرکت در سرکوب اعتراضات نوامبر 2019 عراق فراخوانده بود و همچنین بخش دیگری را به افغانستان منتقل کرد تا دستور کار سپاه پاسداران را در آنجا اجرا کند.