اخبار لحظه به لحظه رسانه های جهانی از مذاكرات فشرده در آخرين مهلت براي سرنوشت برنامه اتمي جمهوری اسلامی

0
213

21:07؛ نتانیاهو : به نظر می رسد توافقی در لوزان در حال شکل گرفتن است

نخست وزیر اسرائیل گفت : به نظر می رسد توافقی در لوزان در حال شکل گرفتن است که به ایران اجازه نگهداشتن تاسیسات زیرزمین، رآکتور هسته ای اراک و سانتریفیوژهای پیشرفته را می دهد.

نتانیاهو گفت: چارچوب توافق هسته ای به ایران توانایی ساخت سلاح هسته ای در مدتی کمتر از یک سال را خواهد داد.

20:55؛ موسویان در گفتوگو با CNN اظهار داشت: طرف‌های مذاکره کننده در حال تهیه یک بیانیه مشترک هستند.

موسویان: طرف‌های مذاکره کننده در حال تهیه یک بیانیه مشترک هستند.

20:46؛  آسوشیتدپرس: گفتگوهاي هسته‌اي ممکن است بعد از ضرب‌الاجل هم ادامه يابد

یک مقام ارشد آمریکایی که در گفتگوهای هسته‌ای با ایران حضور دارد گفت مذاکرات ممکن است از ضرب‌الاجل روز سه‌شنبه برای تدوین کلیات یک توافق فراتر رود.

این مقام گفت در صورتی که پیشرفت ادامه یابد و تداوم کار مفید باشد، کار بر روی کلیات احتمالا روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد یافت. این مقام خواست نامش فاش نشود زیرا اجازه نداشت با ذکر نام درباره مذاکرات سخن بگوید.

20:30، فرانس پرس: مذاکرات هسته اي احتمالا چهارشنبه هم ادامه مي يابد

خبرگزاری فرانسه در خیری اعلام کرد یک مقام مسئول آمریکایی روز سه شنبه گفت مذاکرات هسته ای ایران احتمالا چهارشنبه هم ادامه خواهد داشت.

20:20؛  گاردین : اعلامیه پایانی مبهم خواهد بود.

اعلامیه پایانی مبهم خواهد بود بخشی از موارد توافق ذکر می‌شود و اختلاف های باقی مانده طی گفتگو تا پایان ماه ژوئن حل خواهد شد.

18:06؛ الميادين : اختلاف جديدي در مذاکرات لوزان مطرح شد

شبکه تلويزيوني الميادين گزارش داد: اختلاف جديدي در مذاکرات هسته اي لوزان بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک مطرح شد که مربوط به هويت طرفي است که بايد درباره نقض توافقنامه قضاوت کند.

18:00؛  کمالوندي: در مورد موضوعات فني مورد اختلاف، حرکت همچنان رو به جلوست اگرچه کند است

بهروز کمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به مذاکرات جاري در لوزان که از ساعات اوليه صبح آغاز شده، عنوان کرد: آقايان صالحي و مونيز در قبل و بعد از جلسات وزرا رايزني‌هاي دوجانبه‌اي را داشتند.

وي عنوان کرد: در مورد موضوعات فني مورد اختلاف، حرکت همچنان رو به جلوست، اگرچه کند است. دور جديد رايزني‌هاي هسته‌اي از چهارشنبه شب در لوزان در جريان است.

کمالوندی در اين باره كه آيا در اختلافات فني نزديك شده ايد، گفت: در پي هر جلسه اي يك مقداري به هم نزديك تر مي شويم اما به هر حال كار پيچيده و سخت است.

کمالوندی در اين باره كه در صورت عدم تفاهم چه برنامه اي خواهيد داشت، تصريح كرد: هنوز در اين باره كسي فكر نمي كند.

عضو تیم مذاکره کننده جهموری اسلامی در پاسخ به اين سئوال كه آيا متن بيانيه آماده شده است، گفت : اينها مطالبي است كه درباره آن صحبت مي شود.

17:55؛ الجزيره مباشر: مرکل ابراز اميدواري کرد توافق قابل قبولي درباره ايران به دست آيد

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کنفرانس خبری با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در برلین اعلام کرد امیدواریم توافق قابل قبولی درباره مسئله هسته ای ایران به دست آید.

19:50؛ راشا تودي: تدابير امنيتي در اطراف هتل محل مذاکرات در لوزان امروز شديدتر شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، مقامات روسیه درباره رسیدن به توافق هسته ای خوش بین هستند.

« با نزدیک شدن به ضرب الاجل تعیین شده تنش ها رو به افزایش است.

خبرنگاران سخت در تلاش هستند تا بتوانند اطلاعاتی از دیپلماتها به دست بیاورند. تدابیر امنیتی در هتلی که مذاکرات در آنجا برگزار می شود طی چند روز گذشته شدید بود اما امروز حضور نیروهای امنیتی بسیار بیشتر است. طبق آخرین اطلاعاتی که به دست رسیده آنها قرار است بیانیه ای برای ادامه مذاکرات در مرحله ای جدید منتشر کنند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت:« احتمال زیادی برای رسیدن به توافق وجود دارد. البته نه صد در صد چون در مورد هیچ چیز نمی توان صد در صد مطمئن بود. اما بخت خوبی وجود دارد مگر اینکه کسی بخواهد در آخرین دقایق اوضاع را به مخاطره بیاندازد.»

ساعت ١٧ و ۵٠ دقیقه: خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آمریکائی از لوزان گزارش داد: اگر پیشرفت در گفت‌وگوهای گروههای حاضر در مذاکرات اتمی مشاهده شود، احتمال می رود مذاکرات اتمی، فردا چهارشنبه نیز ادامه یابد

ساعت ١٧ و ۴٠ دقیقه، فرانسه،بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: دستیابی به توافق هسته ای با ایران، شرایط را برای این کشور فراهم می نماید تا ایران در کمتر از یک سال، سلاح اتمی تولید نماید.

ساعت 17:10 ، خبرگزاری فرانسه؛ نتايج يك نظرسنجي كه بطور مشترك توسط روزنامه “واشنگتن پست” و شبكه خبري “اي بي سي” انجام گرفت نزديك به ٦٠ درصد شهروندان امريكا با لغو تحريمهاي ايران موافقت دارند. برپايه همين نظرسنجي، تنها ٣٣ درصد از شهروندان امريكا نسبت به توقف ساخت سلاح اتمي توسط ايران با چنين توافقي ابراز اطمينان مي كنند.

ساعت ١٧، خبرگزاری فرانسه؛ بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي، در مورد روند مذاكرات اتمي به خبرگزاري مهر گفت: در مورد موضوعات فني مورد اختلاف، حركت اگرچه كند است اما همچنان رو به جلو است.

ساعت ۱۶:۵۸، رادیو زمانه؛ آیا توافق صورت می‌گیرد؟ – بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و عضو تیم مذاکرات فنی در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا توافقی در کار خواهد بود، گفت: «ان شاء الله که این طور خواهد بود.» او در مورد موضوعات فنی مورد اختلاف گفت: «حرکت اگر چه کند اما همچنان رو به جلوست.» از صبح امروز مذاکرات فنی به همراه علی اکبر صالحی و ارنست مونیز، همزمان با گفت‌و‌گوهای وزرا در جریان بوده است.

ساعت ١۶ و ۴٠ دقیقه: خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه روسیه که روز گذشته لوزان را به سوی مسکو ترک کرده بود، دقایقی پیش بار دیگر به سوئیس بازگشت تا در کنار دیگر همتایان خود در مذاکرات اتمی با ایران شرکت نماید.

ساعت ١۶ و ۳٠ دقیقه: خبرگزاری فرانسه؛ فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مورد مذاکرات در جریان بر سر پرونده هسته ای ایران گفت: فرانسه خواستار یک توافق هست، اما یک توافق مطلوب همچنانکه آنگلا مرکل هم تاکید کرد.

در همین حال ما با دست یافتن به یک توافق مخالفت نمی کنیم اگر مطمئن شویم که ایران حسن نیت دارد و در جستجوی سلاح هسته ای نیست.

بنابراین باید در این زمینه اطمینان حاصل کرد. ما در حال حاضر در حال مذاکره هستیم. وزرای امور خارجه دور میز گفت‌وگو نشسته اند و تنها دستوری که من داده ام همین است : حصول اطمینان از اینکه ایران در پی دست یافتن به سلاح اتمی نیست و ما می توانیم در تمامی مراحل، درستی این امر را کنترل نمائیم.

من همچنین خواستار آن شدم که مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران به هیچ یک از شرایط دیگر منطقه پیوند نخورد. شرط اساسی، صرفنظر کردن از سلاح اتمی است. هنگامیکه این توافق حاصل شد، می توان از ایران انتظار داشت که در حل منازعاتی که وی با آنها بیگانه نیست، شرکت کند.

ساعت ١۶: خبرگزاری فرانسه؛ آنگلا مركل، صدراعظم المان،  در نشست خبري مشترك با رئيس جمهوري فرانسه، ضمن تاكيد بر اينكه “هنوز مذاكرات به نتيجه نرسيده است”، از دستيابي به توافق اتمي با ايران با عنوان “پيامي مثبت ياد كرد.

ساعت ١۵ و ۳٠ دقیقه: خبرگزاری فرانسه؛ باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در مراسمی که برای بزرگداشت خانوادۀ کندی برگزار شد، حاضر بود، به گفتگوهای جاری دربارۀ برنامۀ هسته ای ایران اینگونه اشاره کرد و گفت:

« جان (کری) با هم پیمانان ما برای انجام مذاکره با ایران در اروپا بسر می برد. جامعۀ بین المللی از اصلی که “تد” و برادر او “جان کندی”، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، بدان دلبسته بودند، حمایت میکند و آن اینست : ” هرگز از سر ترس نباید مذاکره کرد، اما هرگز از مذاکره نباید ترس داشت”».

قرار بود جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، نیز در این مراسم حضور یابد اما روز گذشته سفر خود را به بوستن به منظور شرکت در مذاکرات اتمی با ایران لغو کرد.

15:28؛ امکان ادامه مذاکرات تا دستیابی به توافق جامع در پایان ماه ژوئن

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات گزارش داد که احتمالا در پایان امروز بیانیه ای منتشر می شود که حاوی توافق بر سر جزئیات نیست اما تفاهم نامه ای تفصیلی هم همراه آن خواهد بود. به این ترتیب، دو طرف امکان ادامه مذاکرات تا دستیابی به توافق جامع در پایان ماه ژوئن را خواهند داشت. به گفته این منابع، انتخاب این راه نشانه باقی ماندن اختلاف نظر عمیق بین دو طرف است.

ساعت 15:10، رادیو زمانه؛ «حل اختلاف‌های فنی به کندی پیش می‌رود» – بهروز کمالوندی، سرپرست معاونت بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران به همراه تیم این سازمان از جمله علی‌اکبر صالحی با ادوارد مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده، امروز جلسه دارند. این تیم مسئولیت حل اختلاف‌های فنی را به عهده ‌گرفته‌اند. کمالوندی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفت: «مشغول حل اختلاف‌ها هستیم اما همه چیز به کندی پیش می‌رود.»

در دیدارهای تیم‌های فنی، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی، نیز حضور دارند. روند مذاکرات به این شکل است که تیم‌های فنی باید با زبان سیاسی، مشکلات فنی را به تیم سیاسی انتقال دهند که تیم سیاسی نیز مشکلات یا تفاهم‌ها را به جلسه وزرای خارجه منتقل می‌کند.

علی اکبر صالحی و ارنست مونیز، هر دو فیزیکدان هسته‌ای‌اند و هردو در سال‌های گذشته بخشی از تحصیلاتشان را در «دانشگاه مؤسسه تکنولوژی ماساچوست» (ام آی تی) گذرانده‌اند. آن‌ها که یکدیگر را با اسم کوچک صدا می‌کنند قرار است که به مسائل فنی اختلاف‌ها رسیدگی کنند و راه حل پیدا کنند.

۱۴:۴۵ – آغاز جلسه سوم وزرای خارجه – وزرای خارجه ایران، آلمان، آمریکا، چین و فرانسه به همراه رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا جلسه سوم خود را سه‌شنبه ۱۱ فروردین آغاز کردند. پیش از آغاز جلسه، یک مقام ارشد تیم ایران به خبرنگاران گفت هنوز چیزی امضاء نشده است.

۱۴:۴۰ – واریز ۴۹۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران – به گزارش ایرنا بانک مرکزی اعلام کرده که با واریز قسط پنجم از دور سوم آزاد سازی دارایی‌های مسدود شده ایران، مجموعا معادل ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار از مرحله سوم توافقات، در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت.

۱۴:۱۵ – «هنوز تصمیمی گرفته نشده» – یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران پس از پایان جلسه دوم وزرای خارجه، در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس در مورد امضای یک «بیانه کلی و اسناد الحاقی» در پایان مذاکرات روز ۱۱ فروردین گفت: «گفت‌و‌گو‌ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده است.»

۱۴:۰۰ – لاوروف امیدوار است – وزیر امور خارجه روسیه، در راه مذاکرات و در کنفرانس خبری‌ای گفت: «به اعتقاد من، چشم‌انداز بسیار خوب و امیدوار کننده است.»

۱۳:۵۰ – پایان دومین جلسه وزرای خارجه – جلسه دوم وزرای خارجه ایران و شش قدرت جهان  به اضافه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تمام شد. این جلسه بیش از یک ساعت به طول انجامید و تمامی مذاکره‌کننده‌ها به غیر از وزیر خارجه روسیه در این جلسه شرکت کردند.

13:17؛  لاوروف: تحريم هاي يکجانبه عليه ايران را به رسميت نمي شناسيم

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت ما تحریم هایی را که خارج از چارچوب سازمان ملل بر ایران تحمیل شده است به رسمیت نمی شناسیم.

۱۲:۴۰؛ رادیو زمانه ـ «اورانیوم ایران باید خارج شود» ـ تایمز نوشته آموس یادلین، رئیس پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل گفته است در صورت عدم توافق بر سر انتقال اورانیوم ایران به خارج از کشور مذاکرات هسته‌ای شکست خواهد خورد. او گفته در صورتی که اورانیوم ایران خارج نشود این کشور تنها یک سال با ساختن سلاح هسته‌ای فاصله خواهد داشت.

۱۲:۳۰؛ رادیو زمانه – انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن در حاشیه گزارش‌های خبری که واشنگتن و دیگر کشورهای عضو ۱+۵ ممکن است با ایران توافق هسته‌ای امضاء کنند، با مقام ارشد سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌و‌گو کرده است. در این گفت‌و‌گوی تحلیلی انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن رابطه تعداد سانترافیوژهای فعال در ایران را با زمان ایران برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای اگر چنانچه از تعهداتی که به گوره ۱+۵ داده فاصله بگیرد مقایسه کرده است. در این عکس، زمان گریز ایران به سمت سلاح هسته‌ای با تعداد سانترافیوژهای فعال مقایسه شده است:

۱۲:۲۰ ، رادیو زمانه –  بیانیه‌ای نوشته شده و ایران امضا نکرده است – آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام رسمی که به شرط ناشناس ماندن با این خبرگزاری گفت‌وگو کرده‌اند، اعلام کرده است که ایران و گروه ۱+۵ قرار است روز سه‌شنبه ۱۱ فروردین‌ماه، تا پایان روز یک بیانیه کلی را در مورد توافق برای تداوم در یک فاز جدید از گفت‌وگوها امضا کنند. این بیانیه یک توافقنامه کلی است و جزئیات قرار است در فاز جدید مشخص شوند. فاز جدید گفت‌وگوها به‌منظور دستیابی به یک توافق جامع تا پایان ضرب‌الاجل ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.

دو مقامی که با آسوشیتدپرس صحبت کرده‌اند می‌گویند که بیانیه مشترک هنوز توسط ایران امضا نشده اما نسخه اول آن تهیه شده است. این بیانیه قرار است به با تعدادی اسناد الحاقی همراه باشد که نشان می‌دهد تفاهم به حدی هست که طرفین مذاکره بتوانند ادعا کنند وارد فاز جدیدی شده‌اند. این بیانیه همچنین پیشرفت‌های مذاکرات تا کنون را نشان خواهد داد. همچنین اسناد الحاقی جزئیات فنی تفاهم‌های تا کنون حاصل‌شده را هم در بر می‌گیرند.

انتشار این اخبار در حالی صورت می‌گیرد که برخی مقام‌های حاضر در لوزان می‌گویند که انتظارات برای رسیدن به یک توافق محکم و با ثبات کاهش یافته و آنها خود را برای تمام سناریوها آماده کرده‌اند.

۱۲:۱۰ – چیزی حل و فصل نشده – خبرگزاری فرانسه پس از مذاکرات امروز صبح هیئت ایرانی با وزیران امور خارجه کشورهای ۱+۵، به نقل از یک دیپلمات غربی که نامش منتشر نشده نوشته است: «چیزی حل و فصل نشده». یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز ضمن «پُر پیچ‌وخم» خواندن مذاکرات گفته است: «امیدوارم امروز به نتیجه‌ای برسیم.» یک دیپلمات دیگر نسبت به این‌که مذاکرات در این شکل خود ادامه پیدا کند اظهار تردید کرده و گفته است «این آخرین ساعات گفت‌وگوهاست و وزیران از چند روز پیش اینجا هستند در حالی‌که برنامه‌های دیگری هم دارند و ماندن در اینجا مشکل خواهد بود.»

۱۲:۰۰ –  وزیر خارجه روسیه باز می‌گردد – سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که شب یکشنبه ۹ فروردین به مذاکرات پیوسته بود و روز ۱۰ فروردین مذاکرات را به مقصد مسکو ترک کرده بود، اکنون اعلام کرده است که راهی لوزان است که برای امضای احتمالی بیانیه در این شهر باشد. او قرار است که عصر روز سه شنبه به مذاکرات ملحق شود. امضای بیانیه قرار است در ژنو و در مقر سازمان ملل اتفاق بیافتند.

۱۱:۵۷ – جلسه وزرا آغاز شد – دومین جلسه روز سه‌شنبه وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ آغاز شد.

۱۱:۴۹ –  شکاف‌ها هنوز وجود دارد – به گزارش تلویزیون دولتی خبری ایران (پرس تی وی) در گروه۱+۵ شکاف وجود دارد. چین و روسیه با برداشتن یکجای تحریم‌های سازمان ملل موافقند ولی مقامات اروپایی لغو تدریجی تحریم‌ها را می‌خواهند.

11:35؛ يک ديپلمات ايراني: مذاکرات لوزان حتي يک دقيقه هم متوقف نمي شود

به گزارش ایتارتاس از لوزان ، یک منبع در هیئت مذاکره کنندگان ایران در شهر لوزان سوییس روز سه شنبه گفت مذاکرات بین ایران و گروه پنج به اضافه یک حتی یک دقیقه هم متوقف نمی شود.

وی تاکید کرد :« ما همه شب را به مذاکرات ادامه خواهیم داد.»

این دیپلمات تصریح کرد شرکت کنندگان در مذاکرات مصمم به دستیابی به یک نتیجه هستند. اینکه همه طرف ها از اراده ای سیاسی برخوردارند مهم است.

۱۱:۳۵ – تنظیم یک توافقنامه کلی – یک مقام رسمی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته ایران و قدرت‌های جهانی در حال تنظیم یک توافقنامه کلی هستند که مذاکرات را تا ۳۰ ژوئن ادامه دهند. و احتمالا توافق دو مرحله‌ای خواهد بود. به گفته این مقام ارشد، مذاکره‌کنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که با ارائه یک توافقنامه کلی به همراه اسناد جزئی توافق‌شده مشترک می‌توانند مذاکرات را تا ۳۰ ژوئن ادامه دهند.

11:30؛ ايتارتاس: ايران احتمال مطرح شدن پيشنهادهاي جديد را در لوزان منتفي ندانست

حمید بعیدی نژاد از مقامات وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره کننده ایران گفت ایران احتمال مطرح شدن پیشنهادهای جدید را به منظور حل مسائل مهم باقی مانده در چارچوب مذاکرات تهران با گروه پنج به اضافه یک در سوییس منتفی نمی داند.

وی افزود نشست های بیشتری نیاز است و در این نشست ها پیشنهادهای جدیدی نیز مطرح خواهد شد.

۱۱:۳۲ – فوتبال و مذاکرات هسته‌ای ـ امروز احتمالاً در میانه بازی فوتبال دوستانه ایران و سوئد، نتیجه مذاکرات هسته‌ای روشن شده است و شاید بتوان این موضوع را در واکنش‌های بازیکنان نیز دنبال کرد.

۱۱:۲۶ – این آخرین شانس است – یک دیپلمات ارشد غربی به رویترز گفت: «با اوضاعی که در خاورمیانه هست، و با وجود تندروهای ایران و کنگره، در صورت عدم توافق تا ۳۱ مارس یعنی امروز عملاً هیچ شانس دیگری برای ادامه مذاکرات نخواهیم داشت.»

۱۰:۲۵ ـ جلسه مشترک صالحی و مونیز ـ جلسه مشترک علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا به پایان رسید. در این نشست عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و وندی شرمن نیز حضور داشتند.

۱۰:۱۵ –  در صورت عدم توافق نهایی توافق دوم امضا شود ـ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سخنان حسین موسویان دیپلمات پیشین هسته‌ای ایران در میزگرد هسته‌ای دانشگاه هارواد آمریکا را منتشر کرده که در آن گفته است: «اگر مذاکره کنندگان نتوانند به توافق نهایی دست یابند، برای پیشرفت مذاکرات می‌توانند توافق دومی را امضا کنند که شامل برخی تعهدات از طرف ایران در مقابل رفع برخی از تحریم‌های اساسی به‌طور همیشگی باشد و برای توافق نهایی آخر چند ماه دیگری هم مذاکره کنند.»

موسویان همچنین گفته است: «طولانی کردن مذاکرات و تمدید مجدد توافق موقت نوامبر ۲۰۱۳ به ضرر ایران خواهد بود، چون تحریم‌های اساسی به قوت خود باقی خواهند ماند و با توجه به کاهش وحشتناک قیمت نفت، دولت ایران در اجرای برنامه‌های اقتصادی خود با مشکل مواجه خواهد بود.»

۱۰:۰۰ – مذاکرات قرار نیست تمدید شود – مجید تخت روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران، گفته است مهلت مذاکرات قرار نیست تمدید شود. به نظر می‌آید که با توجه به طرح دو مرحله‌ای کردن مذاکرات و اینکه رهبر جمهوری اسلامی ایران، سید علی خامنه‌ای، به شدت با مذاکرات دو مرحله‌ای مخالفت کرده است، این یک بازی رتوریکی از سوی تیم مذاکره کننده باشد به این مفهوم که توافق احتمالی امروز را دو مرحله‌ای جلوه ندهد.  تیم مذاکره کننده ایران از روز چهارشنبه پنجم فروردین برای مذاکرات هسته‌ای در لوزان بسر می‌برد.

۹:۴۰ ـ  ایران باید به‌طور دائم از دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای دور بماند – فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان معتقد است مذاکرات در حال حاضر در مرحله «بحرانی» قرار دارد. او گفته است: «ما برای رسیدن به نتیجه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.» اشتاین‌مایر درباره طول مدت توافقنامه با ایران نیز گفته است: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که پس از ۱۰ سال [برنامه هسته‌ای ایران] توسعه تقریباً انفجاری داشته باشد، بلکه ما باید مراقب باشیم که ایران همچنان قابل بازرسی باشد و به‌طور دائم از دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای دور بماند.» ایران در توافق هسته‌ای می‌خواهد پس از ۱۰ سال برنامه هسته‌ای خود را بدون محدودیت به پیش برد اما کشورهای غربی خواهان محدودیت بیشتر هستند.

حسین موسویان دیپلمات پیشین هسته‌ای ایران: در صورت دست نیافتن به توافق نهایی، می توان توافق دومی را امضا کرد.
۰۹:۱۰ ـ ۵۹ درصد شهروندان آمریکا موافق توافق‌اند – روزنامه واشنگتن پست و شبکه ای‌بی‌سی آمریکا نظرسنجی‌ای درباره توافقنامه هسته‌ای با ایران ترتیب داده‌اند که بر اساس آن ۵۹ درصد شرکت‌کنندگان از رسیدن به این توافقنامه با تهران حمایت کرده و ۳۱ درصد مخالف آن بوده‌اند.

۸:۴۵ ـ پایان نشست صبح وزیران خارجه ـ نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ که صبح امروز سه‌شنبه ۳۱ مارس / ۱۱ فروردین در هتل بو ریواژ لوزان آغاز شده بود، پس از یک ساعت به پایان رسید.

۸:۰۰ –  احتمال تمدید مذاکرات ـ آنتوان ماریوتی خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در لوزان سوئیس از احتمال تمدید چند ساعته یا چند روزه مذاکرات هسته‌ای خبر داده و در مورد مدت توافقنامه گفته است گروه ۱+۵ و تهران بر سر ۱۰ سال نخست نظر مشترکی دارند، اما مشکل بر سر سال یازدهم تا پانزدهم است. او افزوده است هیأت ایرانی توافقی را که فراتر از ۱۰ سال باشد قبول ندارد اما به‌طور مشخص فرانسه می‌خواهد توافق تا ۱۵ سال افزایش یابد. ماریوتی با اشاره به توافق قبلی ایران و کشورهای ۱+۵ که ساعت سه صبح به دست آمد، گفته است اگر لازم باشد طرف‌های مذاکره تا روز چهارشنبه هم مذاکره خواهند کرد. اگر پیشرفتی وجود داشته باشد شاید هم تا روز پنج‌شنبه باقی بمانند.

۰۷:۳۰ –  نشست صبح وزیران خارجه ـ از نیم ساعت پیش نشست وزیران خارجه  کشورهای ۱+۵ آغاز شد و سپس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی نیز به آن‌ها پیوستند. بدین ترتیب روز سرنوشت‌ساز مذاکرات هسته‌ای آغاز شد.

۰۷:۰۰ ـ  هیچ توافقی نهایی نشده است ـ حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در ساعات پایانی روز دوشنبه به وقت محلی گفت در مذاکرات هر لحظه ممکن است تحولاتی رخ دهد. او افزود: « تا این لحظه هیچ توافقی نهایی نشده است. اگر فردا شب راه‌حلی به دست نیامد همه درباره این فکر می‌کنند که چه کار کنند ولی تا این لحظه کسی در مذاکرات به این نپرداخته است.»

هدف این مذاکرات، پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای ۱۲ ساله ایران با غرب است. مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب از آذرماه ۱۳۹۲ به‌طور جدی‌تر دنبال می‌شود و طرفین تلاش می‌کنند تا به توافق دست پیدا کنند. این توافق قرار است امروز به‌دست آید اما برخی نیز از احتمال تمدید مذاکرات سخن می‌گویند.