اخبار ضد و نقیض از خارج شدن قلب رآکتور اتمی اراک

0
189

خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران و از رسانه‌های منتقد دولت حسن روحانی، ادعا کرده که قلب رآکتور اتمی اراک خارج و جای آن با بتن پر شده است اما سازمان انرژی اتمی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ اقدامی در رابطه با خارج کردن قلب راکتور اراک تکمیل نشده است.

در این اطلاعیه آمده است: “سازمان مطابق برنامه و مفاد نامه مقام معظم رهبری، اقدامات توافق شده را باید تا روز اجرای برجام به اتمام برساند. در این رابطه برخی کارهای مقدماتی آغاز شده ولی هیچ اقدامی در این خصوص (خارج کردن قلب راکتور اراک) تکمیل نشده است.”

خبرگزاری فارس به نقل از “یک منبع مطلع” نوشت که قلب راکتور اراک روز دوشنبه خارج شد. براساس توافق جامع اتمی بین ایران و ۱+۵ یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران متعهد به انجام این کار شده بود.

این هفته قرار است تا آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش تایید نهایی را درباره اجرای تعهدات ایران در راستای توافق هسته ای ۲۳ تیر ماه منتشر کند.

انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده، جمع آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو، و پر کردن قلب رآکتور اراک با بتن، از جمله سه موضوع مهم توافق اخیر ایران و شش قدرت جهانی عضو گروه ۱+۵ است.

دو ماه پیش که دولت حسن روحانی اعلام کرد که جمع‌آوری سانتریفیوژها را آغاز کرده است، برخی محافظه کاران تندرو در مجلس ایران واکنش تندی نشان دادند.

هرچند مقام های دولت ایران هنوز خبر خبرگزاری فارس مبنی بر پر کردن جای قلب راکتور اراک با بتن را تایید نکرده اند، اما روز دوشنبه ۲۱ دی ماه معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که تهران تقریبا تمام تعهدات برجام را انجام داده‌ است.

بهروز کمالوندی به روزنامه اعتماد چاپ تهران گفت: “تقریبا تمام کارهایی را که بر اساس برجام متعهد شده بود، تکمیل کرده‌ و کاری باقی نمانده است”.

وی درباره رآکتور اراک به طور مشخص گفت که “کار باقی‌مانده در اراک هم مستلزم چند کار باقی‌مانده کوچک است و امیدواریم که این کارهای باقی‌مانده هم به سرعت انجام شود.”

همزمان، روز دوشنبه، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که تحریم ها در روزهای های آینده رفع خواهد شد.

در حالی که پیشتر مقامات دولت ایران از رسیدن روز اجرای برجام در دی ماه سخن گفته بودند، آقای روحانی در مراسم افتتاح چند پروژه در عسلویه گفت، طی روزهای آینده با به اجرا رسیدن برجام، تحریم‌های ایران برچیده خواهد شد. به گفته او، پس از آن درباره مسیر طی شده تا رفع تحریم‌ها با مردم سخن خواهد گفت.

همزمان، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز با تکذیب به تاخیر افتادن زمان اجرای برجام ابراز امیدواری کرد که اجرای برجام طی روزهای آینده محقق شده و تحریم‌های ایران برچیده شود.

مجید تخت روانچی، در حاشیه نشست با اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و مدیران عامل بانک‌ها به خبرنگاران گفت که پیش بینی روز مشخصی برای اجرای برجام دشوار است، اما ابراز امیدواری کرد که این تاریخ طی چند روز آینده فرا برسد.

به گزارش صدای آمریکا؛ او با اشاره به زمان‌بر بودن اقداماتی که ایران باید برای رسیدن به اجرای برجام انجام دهد گفت که ایران از همان ابتدا روز مشخصی را برای رسیده به برجام تعیین کرده بود و اخباری که مبنی بر تاخیر و به تعویق افتادن زمان اجرای برجام به گوش می‌رسد، صحت ندارد.

پیشتر، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده نیز از احتمال اجرای برجام طی روزهای آینده سخن گفته بود.

آقای کری روز پنجشنبه ۱۷ دی ماه گفته بود که ایران بیش از چند روز تا اجرای برجام فاصله ندارد و احتمال فرارسیدن زودهنگام روز اجرای برجام بیشتر از احتمال به تاخیر افتادن آن است.