احیای توافق هسته‌ای به بازگشت کامل جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی بستگی دارد

0
241

بیل روسو، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور روابط عمومی بین‌المللی با ابراز نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا درباره عدم شفاف بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفت چنانچه جمهوری اسلامی به‌طور کامل به تعهدات برجامی خود بازگردد دستیابی به توافق هسته‌ای امکان‌پذیر خواهد شد.

روسو شنبه 28 خرداد درباره مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی گفت: «برای ما، مذاکرات وین بر پرونده هسته‌ای متمرکز است بدیهی است که ما نگرانی‌های جدی در مورد رفتار بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه، برنامه موشکی و بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی داریم، اما صرف نظر از اینکه در وین چه اتفاقی می‌افتد، باید با این سیاست‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی مقابله کنیم و در این راستا به دنبال ادامه تعامل با شرکای خود در منطقه، اروپا و سراسر جهان خواهیم بود».

روسو درباره مذاکرات وین گفت: «معتقدیم توافقی در دست است که دستاوردهای واقعی عدم اشاعه را برای جامعه بین‌الملل فراهم می‌کند، به ثبات منطقه‌ای بیشتر کمک می‌کند و منافع امنیت ملی ما را تامین می‌کند البته اگر جمهوری اسلامی آماده بازگشت به اجرای آن باشد».

العربیه به نقل از الشرق الاوسط نوشت؛ در بخش دیگری از سخنان خود، روسو گفت «ایالات متحده با ارزیابی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافق است که اقدامات اخیر جمهوری اسلامی در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت، ما را به سمت این باور که جمهوری اسلامی شفافیت کمتری در موضوع هسته‌ای دارد، سوق می‌دهد. در حالی که جامعه بین‌المللی با اجماع بر لزوم شفاف‌سازی جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای آن تاکید دارد.»

روسو درباره تحولات برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت معتقدیم هنوز فرصت برای توافق وجود دارد که مقدمه آن بازگشت کامل و متقابل به تعهدات است.

او ضمن اشاره به دستاوردهای واقعی توافق در صورت حصول که شامل عدم گسترش سلاح هسته‌ای می‌شود، تاکید کرد که ایالات متحده به ارزیابی‌های منظم این موضوع با کارشناسان فنی خود ادامه می‌دهد. اما این جمهوری اسلامی است که باید قاطعانه تصمیم بگیر که می‌خواهد به توافق بازگردد یا از کل جامعه بین‌المللی منزوی شود.