احیای «برجام» به تضعیف آمریکا در جهان می‌انجامد

0
164

روزنامه «نیویورک تایمز» در سرمقاله‌ای از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته تا در شرایطی که جهان «بزرگترین بحران ژئوپلیتیکی قرن بیست و یکم» را پشت سر می‌گذارد، از احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی موسوم به «برجام» خودداری کند، چرا که این قضیه به تضعیف موقعیت ایالات متحده در سطح جهان می‌انجامد.

در حالی که روسیه به اوکراین حمله کرده و بنیان‌های دموکراسی و نظم لیبرال را هدف قرار داده است، اینکه دولت بایدن روسیه را میانجی خود با جمهوری اسلامی کرده است، تصویر مثبتی ارائه نمی‌کند و پیام خوبی به دوست و دشمن نمی‌فرستد.

احیای توافق هسته‌ای معیوب با جمهوری اسلامی، به علاوهٔ عقد «پیمان دوستی بدون محدودیت» که در ماه فوریه میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین امضا شد، تنها به تقویت «پیمان سه‌جانبهء ضد دموکراتیک» جدید منتهی می‌شود.

از این رو، اگرچه ممکن است دستیابی به توافق با ایران برای وزارت خارجه بایدن یک «پیروزی دیپلماتیک» به نظر برسد، اما از آنجایی که این عمل فقط در ازای به تاخیر انداختن یک بحران بنیادی، دشمنان آمریکا را در زمان حال تقویت می‌کند، هرگونه توافق با جمهوری اسلامی در حقیقت یک «شکست استراتژیک» برای آمریکا خواهد بود.

این روزنامه یادآوری می‌کند که جمهوری اسلامی در اوایل ماه جاری با موشک‌های بالستیک به کنسولگری آمریکا در اربیل در شمال عراق حمله کرد، و در ماه ژانویه از طریق حوثی‌های نیابتی خود ابوظبی را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد. بنابراین، اگر دولت بایدن ده‌ها میلیارد دلار به رژیم ایران بدهد، همسایگان ایران چه فکری می‌کنند؟

العربیه به نقل از نیویورک تایمز نوشت، این روزنامه آمریکایی تاکید می‌کند که «چالش اصلی ژئوپلیتیکی» که ایالات متحده امروز با آن مواجه است، این است که دوست و دشمن به یک اندازه فکر می‌کنند که آمریکا «ضعیف، پریشان، و متفرق» است.

این روزنامه نتیجه می‌گیرد که دولت بایدن به جای احیای برجامی که حتی از توافق اولیه نیز بدتر خواهد بود و موقعیت آمریکا را در سطح جهان تضعیف خواهد کرد، باید رویکردی واقع‌گرایانه پیش گیرد و قدرتمندانه عمل کند.