احمدی مقدم: در برابر حادثه کهریزک زبانی جز عذرخواهی نداریم

0
432

فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید که حادثه بازداشتگاه کهریزک موجب شده است که پلیس به حقوق شهروندی توجه بیشتری بکند. در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ دستکم سه تن از معترضان به نتیجه انخابات در این بازداشتگاه کشته شدند.
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید که حادثه “تلخ” کهریزک باعت بیدار ی پلیس شده است.

او که روز سه‌‌شنبه ۱۲ اسفند در نشست روسای پلیس پیشگیری ایران سخن می‌گفت، افزود: «ما در برابر این حادثه زبانی جز عذرخواهی نداریم و تنها قادر به جبران بخشی از آثار تلخ آن هستیم.»

صدای آلمان گزارش کرد، به گفته فرمانده نیروی انتظامی ایران، “داستان تلخ کهریزک” باعث بیداری در پلیس شد و پس از آن این نیروها توجه بیشتر به حقوق شهروندی کرده‌اند.

sepah-kissing-the-hand-of-akundاحمدی‌مقدم با بیان اینکه بحث حقوق شهروندی پس از آن حادثه یکی از مطالبه‌های اصلی شورای عالی امنیت ملی بود، افزود: «من در آن جلسه قول دادم که ظرف مدت ۲ سال وضعیت بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌های پلیس را سامان دهم و این ساماندهی حتی به بهانه نبود اعتبارات نیز متوقف نشود.»

او همچنین مدعی شد وضعیت حقوق بشر در تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌های پلیس تحول رخ داده است و نواقص باقی‌مانده نیز در سال ۱۳۹۴ رفع خواهد شد.

لازم به ذکر است که زندانیان در بدو ورود به کهریزک، برهنه فقط با یک زیرشلواری مجبور بودند روی سنگ و خار و خاشاک و آسفالت سینه خیز بروند و همزمان مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتند یا تا حد ضعف «بشین پاشو» و «کلاغ پر» می‌رفتند.

تعدادی از بازداشت شدگان به دلیل شدت جراحات وارده و شرایط نامناسب نگهداریشان در بازداشتگاه، کشته شدند و نیروهای امنیتی با تهدید خانواده‌های آنان از اعلام اسامی و دادخواهی این خانواده‌ها جلوگیری نمودند. بازداشت شدگان که از زمان بازداشت تا روز تولد فاطمه زهرا حق استفاده از حمام را نداشتند، در این مدت به بیماری‌هایی نظیر شپش مبتلا شدند.

سوله کهریزک در این زمان فاقد آب، تهویه، وسایل گرم کننده و خنک کننده، هرگونه کف پوش، موکت و تخت خواب، نور کافی، سرویس بهداشتی قابل استفاده و حمام بوده‌است. کمپ کهریزک تا سه ماه آب لوله کشی نداشت و زندانیان تا سه ماه حق نداشتند برای دستشویی از آب استفاده کنند. آب فقط به شرط کتک و کابل خوردن به آنها داده می‌شد.