احضار کاردار جمهوری اسلامی به واسطه تهدید بریتانیا توسط این کشور

0
15

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که کاردار سفارت جمهوری اسلامی در لندن را در واکنش به تهدیدها علیه خبرنگاران شاغل در رسانه‌های فارسی‌زبان مقیم این کشور، احضار کرده است.

«جیمز کلورلی»، وزیر خارجه بریتانیا جمعه، 20 آبان در بیانیه‌ای گفته است: «من امروز نماینده جمهوری اسلامی را احضار کردم تا روشن کنم که ما تهدید به جان و ارعاب روزنامه‌نگاران یا هر فردی که در بریتانیا زندگی می‌کند را تحمل نمی‌کنیم.»

با شروع فیام مردم ایران و اعتراضات ضد‌حکومتی سراسری در ایران از 25 شهریور ماه، مقامات جمهوری اسلامی بارها کشورهای دیگر را مسبب بروز اعتراضات در این کشور دانسته و تهدیدهای بی‌سابقه‌ و آشکاری را مطرح کرده‌‌اند.

العربیه نوشت؛ جمهوری اسلامی تاکنون بیش از 40 خبرنگار را توسط جمهوری اسلامی بازداشت و زندانی کرده است و می‌گوید که چون سه رسانه فارسی‌زبان در خاک بریتانیا واقع شده‌اند، این کشور در بروز اعتراضات در خاک ایران مقصر است.

بریتانیا پیش از این نیز کاردار جمهوری اسلامی را در محکومیت سرکوب مرگ‌بار و نقض حقوق معترضان، احضار کرده بود. این کشور، در اقدامی مشابه اتحادیه اروپا، 15 فرد و نهاد مرتبط با سرکوب معترضان در ایران را نیز تحریم کرده است.